Tutkijat etsivät välineitä pitkäjänteisempään päätöksentekoon

11.02.2018

Miten vaalikausiin lohkotussa julkisessa päätöksenteossa ja hallinnossa voitaisiin nykyistä paremmin ottaa huomioon päätösten pitkän aikavälin vaikutukset? Siihen etsitään vastausta Turun yliopiston koordinoimassa tutkimushankkeessa, jonka merkityksellisyydestä kertoo valtion hankkeelle myöntämä Strategisen tutkimuksen neuvoston nelivuotinen rahoitus. Hanke pyörähtää toden teolla käyntiin Turun yliopistossa 15.–16.2. järjestettävässä avajaiskonferenssissa.

​Turun yliopisto 12.2.2018

Edustuksellisissa demokratioissa vaalikausien väitetään lyhentävän vaaleilla valittujen kansanedustajien aikaperspektiiviä. Participation in long-term desicion-making eli PALO (suomeksi Osallistuminen pitkäjänteisessä päätöksenteossa) pureutuukin lyhytjänteisyyden ongelmaan ja inhimillisen toiminnan vaikutuksiin julkisessa päätöksenteossa ja hallinnossa.

– Vaikka inhimillisen toiminnan pitkän aikavälin vaikutuksista on paljon tietoa, se saa usein riittämättömästi huomiota päätöksenteossa. PALO:ssa tarkastelemme päätöksenteon lyhytjänteisyyden syitä yksilötasolla, ryhmissä ja eri poliittisissa instituutioissa, konsortion johtaja, Turun yliopiston valtio-opin professori Maija Setälä kertoo.

Monitieteiseen hankkeeseen osallistuu tutkijoita Turun ja Tampereen yliopistoista, Luonnonvarakeskuksesta ja Åbo Akademista.

– Konsortio kehittää pitkän aikavälin vaikutukset nykyistä paremmin huomioivia osallistumiskäytäntöjä, joita voidaan soveltaa Suomessa ja muualla. Lähtökohtana on, että politiikan käytäntöjä uudistamalla voidaan myös tulevien sukupolvien intressejä ottaa paremmin huomioon, Setälä kertoo.

Media tervetullut avajaiskonferenssiin

Nelivuotinen hanke käynnistyi viime vuoden lopulla, mutta todelliseen vauhtiin päästään avajaiskonferenssissa 15.–16.2. Turun yliopistossa.

Pääpuhujiksi on kutsuttu Mainzin yliopiston professori Claudia Landwehr, Brittiläisen Columbian yliopiston professori Mark E. Warren sekä norjalaisen ihmistieteiden yliopiston professori Ariid Vatn. Landwehr on demokraattisten instituutioiden kehityksen asiantuntija, Warren on keskittynyt demokraattisiin innovaatioihin, kansalaisyhteiskuntaan ja demokraattiseen hallintoon sekä poliittiseen korruptioon, Vatn puolestaan on erityisen perehtynyt ympäristöön liittyvään päätöksentekoon

– Poliittisessa päätöksenteossa joitakin ryhmiä kuullaan paremmin kuin toisia. Esittelen luennossani yhden aliedustetun ryhmän: tulevat sukupolvet ovat tilastollisia uhreja eli hiljaisia, jotka eivät saa ääntään kuuluviin. He eivät tule edustetuiksi verrattain lyhyisiin vaalikausiin perustuvassa päätöksenteossa ja saattavat siksi kärsiä tehdyistä päätöksistä – Landwehrn kertoo tulevasta luennostaan.

Media on tervetullut seuraamaan konferenssia sekä haastattelemaan asiantuntijoita 15.-16.2. Educarium-rakennukseen (Assistentinkatu 5). Haastatteluajoista voi sopia koordinaattori Mari Taskisen (mari.taskinen@utu.fi, p. 040 7020 718) kanssa.

Lisätietoja:
 - professori Maija Setälä, maija.setala@utu.fi, 029 450 2737
 - konferenssin ohjelma http://paloresearch.fi/events/palon-kansainvalinen-avajaiskonferenssi-participation-in-long-term-decision-making-15-16-2-2018/
 - tutkimushankkeen nettisivut http://paloresearch.fi/
 - Keynote-puhujien aiheet http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/Documents/Keynote%20lecturers.pdf
Luotu 11.02.2018 | Muokattu 12.02.2018