Tutkijat ja yhteiskunnalliset vaikuttajat kokoontuvat Turkuun keskustelemaan uskonnosta ja etnisestä toiseudesta

03.10.2017

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Marjo Kaartisen johtama Argumenta-hanke Vihan pitkät jäljet järjestää Turussa 5.-6.10. kaksipäiväisen työpajan, jonka aiheina ovat uskonto, uskonnollinen ja etninen toiseus sekä uskontoon perustuva vastakkainasettelu.

Turun yliopiston tiedote 3.10.2017​

Kun vieraasta uskonnosta rakennetaan viholliskuva, pääsevät vallalle usein argumentaation tavat, jotka kieltävät yhteistyön ja kompromissin mahdollisuudet. Argumenta-hankkeen kaksipäiväisessä työpajassa Vieras vaarallinen uskonto on tarkoitus käydä läpi historiallisia ja ajankohtaisia tapauksia, jotka ovat johtaneet joko uskonnollis-etnisten jännitteiden kiristymiseen tai vaihtoehtoisesti niiden lieventymiseen.

– Käsittelemme työpajassa kysymyksiä esimerkiksi siitä, miten uskonnon avulla toiseutetaan ja lietsotaan vihaa sekä millaiset teemat toistuvat näissä ilmiöissä vuosisadasta toiseen. Esimodernin historian on tarkoitus tuoda perspektiiviä ajankohtaisiin keskusteluihin: monikulttuurinen ja -uskontoinen yhteiskunta ei ole uusi ilmiö, vaan ongelmaa eri uskontojen ja tunnustusten yhteiselosta on jouduttu ratkaisemaan niin keskiajan Välimerellä kuin uskonsotien ajan Pohjois-Euroopassa, kertoo hankkeen johtaja, professori Marjo Kaartinen

Kaartisen mukaan historia ei ole kulkenut lineaarista kehitystä keskiajan suvaitsemattomuudesta valistukseen ja edelleen yleisiin ihmisoikeuksiin, vaan matkalle on mahtunut utopioita, pragmaattista rinnakkaiseloa ja pyhiä sotia.

– Sen paremmin vastakkainasettelu kuin rauhallinen rinnakkaiselo eivät ole ihmisluonnon sisäänrakennettuja ominaisuuksia, vaan niiden takana on kulttuurisia mekanismeja, jotka voivat kussakin yhteiskunnassa toteutua tai jäädä toteutumatta, Kaartinen kertoo.

Tavoitteena ennakkoluulojen lieventäminen

Turussa pidettävä työpaja on hankkeen ensimmäinen yhteensä kolmesta vuosien 2017–2018 aikana järjestettävästä työpajasta. Tapahtumassa luennoivat Siirtolaisuusinstituutin johtaja, uskontotieteen dosentti Tuomas Martikainen, keskiajan tutkimuksen professori Kurt Villads Jensen Tukholman yliopistosta ja Ihmisoikeusinstituutin johtaja, kansainvälisen oikeuden professori Elina Pirjatanniemi Åbo Akademista.

Työpajan tavoitteena on lisätä ymmärrystä uskontoon ja etniseen toiseuttamiseen liittyvistä teemoista sekä paljastaa mahdollisesti puutteellisesti tunnettuja puolia näiden kautta syntyneestä kategorisoinnista. Työpajaan osallistuvat tutkijaryhmät työstävät monitieteisesti ja ongelmalähtöisesti työpajassa käsiteltäviä aiheita ja teemoja yhdessä viranomaisten, toimittajien, taiteilijoiden ja kansalaisjärjestöjen edustajien kanssa.

– Työpajan pohjalta koostetaan myös raportti, jonka tarkoituksena on olla apuna laadittaessa konkreettisia työkaluja perättömien ennakkoluulojen lievittämiseen sekä sen ymmärtämiseen, mistä ennakkoluulot kumpuavat, miten ne kehittyvät ja miten niihin voidaan reagoida, Kaartinen kertoo.

Lisätietoja:

professori Marjo Kaartinen, p. 050 329 0270, mkaartin@utu.fi

Työpajan ohjelma löytyy osoitteesta http://vihanpitkatjaljet.net/ohjelma/

Luotu 03.10.2017 | Muokattu 03.10.2017