Tutkijat kehittävät ratkaisua antibioottipulaan

30.08.2018

Uusia antibiootteja tarvitaan kipeästi, sillä monet bakteerit kehittävät vastustuskykyä nykyisin käytettyjä antibiootteja vastaan. Turun yliopiston tutkijat jatkokehittivät antibioottien muokkaukseen käytettävää menetelmää.

​Turun yliopiston tiedote 30.8.2018

Biokemian alaan kuuluvassa tutkimuksessa tutkijatohtori Vilja Siitonen rakensi nogalamysiini R -nimeä kantavan antibiootin käyttämällä apunaan maaperäbakteereista eristettyjä entsyymejä. Siitonen jäljitteli samaa mekanismia, jota Streptomyces nogalater -bakteeri noudattaa solussa, mutta toteutti tämän solun ulkopuolella.

– Kokosimme yhteen yhdeksän entsyymiä, joiden avulla rakensimme oikeanlaisen sokerin ja liitimme sen aromaattiseen hiilirunkoon. Tehokkaamman reaktion saavuttamiseksi sidoimme entsyymejä kantaja-aineeseen. Lisäksi yhdistimme yhteen reaktioon useamman entsyymin, jolloin saimme aikaiseksi monta kemiallista muutosta yhdellä kertaa, Siitonen kertoo.

Entsyymien hyödyntäminen kemiallisen synteesin sijaan mahdollistaa sen, että tutkijat voivat käyttää miedompia olosuhteita, kuten vesiliuoksia orgaanisten liuottimien sijaan. Näin voidaan helpommin saavuttaa haluttuja tuotteita – esimerkiksi antibiootteja.

Tulevaisuudessa näitä tutkimustuloksia voitaisiin mahdollisesti hyödyntää antibiootteja muokkaavien entsyymien yhdistelemiseen. Näiden yhdistelmien kautta puolestaan voisi olla mahdollista muodostaa täysin uusia antibiootteja halutuin ominaisuuksin.

– Tarvitsemme kipeästi uusia antibiootteja, joten erilaiset lähestymistavat ongelman ratkaisuun ovat tervetulleita, Siitonen toteaa.

Siitonen tekee tutkimustaan apulaisprofessori Mikko Metsä-Ketelän ohjauksessa Turun yliopiston biokemian laitoksella. Tutkimukseen osallistuivat lisäksi Benjamin Nji-Wandi ja Akke-Pekka Törmänen.

Siitonen esitteli löydöksensä tutkimusartikkelissaan Enzymatic Synthesis of the C-glycosidic Moiety of Nogalamycin R, joka julkaistiin ACS Chemical Biology -julkaisussa: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acschembio.8b00658

Vilja Siitonen, vksiit@utu.fi, p. 041 506 7366

Luotu 30.08.2018 | Muokattu 30.08.2018