Tutkijat kokoontuvat Turkuun keskustelemaan puutiaisten aiheuttamista taudeista ja levinneisyydestä

23.10.2017

Puutiaiset ja niiden levittämät taudinaiheuttajat ovat puhuttaneet jo vuosia. Sekä sairastumiset puutiaisvälitteisiin tauteihin, borrelioosiin ja puutiaisaivotulehdukseen, että puutiaisten määrät ovat selvästi runsastuneet verrattuna esimerkiksi 90-luvulla vallinneeseen tilanteeseen. Turun yliopiston puutiaisprojektin tutkijat ovat kutsuneet puutiaisten ja puutiaisvälitteisten tautien tutkijat biologian ja lääketieteen aloilta 26.–27.10. pidettävään kokoukseen.

​Turun yliopiston tiedote 23.10.2017

Puutiaistutkijoiden kokouksen tarkoituksena on verkostoituminen sekä nykyisen ja tulevan tutkimustilanteen päivittäminen. Kokouksessa pidetään 23 tieteellistä esitystä aiheiden vaihdellessa puutiaisten perusbiologiasta puutiaisvälitteisten tautitapausten kuvauksiin.

Ohjelmassa on keskustelua puutiaisten runsaudesta ja levinneisyydestä eri puolella Suomea, puutiaisten isäntäeläimistä, puutiaisten kantamista taudinaiheuttajabakteereista ja -viruksista, puutiaisvälitteisten tautien diagnosoinnista sekä ihmisen immunologisesta puolustuksesta taudinaiheuttajia vastaan.

– Kun keväällä aloimme suunnitella kokousta, saimme kollegoilta heti innostuneen vastaanoton. Selvästikin tällaiselle kokoukselle ja tutkijoiden verkostoitumiselle on tarvetta, sanoo yksi kokouksen järjestäjistä Tero Klemola Turun yliopiston biologian laitokselta.

Kokoukseen saapuu yhteensä yli 50 tutkijaa alan professoreista väitöskirjaa valmisteleviin jatko-opiskelijoihin ja perustutkinto-opiskelijoihin. Kokouksessa ovat edustettuna suomalaiset yliopistot, monet tutkimuslaitokset, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Luonnonvarakeskus (Luke) ja Suomen Riistakeskus, tauteja diagnosoivat laboratoriot sekä lääke- ja rokotekehitys. Kansainvälistä tutkimustietoa kokoukseen tuovat tohtori Hein Sprong Hollannin National Institute of Public Health and Environment -instituutista sekä professori Petter Kjellander Ruotsin maatalousyliopistosta, Uppsalasta. Kansainvälinen näkökulma on tärkeä, sillä Suomen tavoin Keski- ja Pohjois-Euroopan maat sekä Venäjä ja Yhdysvallat kärsivät puutiaisten ja niiden välittämien tautien runsastumisesta.

Puutiaistutkijoiden kokouksen mahdollistaa Turun yliopiston monitieteellisen puutiaisprojektin saama apuraha Jane ja Aatos Erkon Säätiöltä.

Lisätietoja:

yliopistonlehtori Tero Klemola, Biologian laitos, Turun yliopisto, tero.klemola@utu.fi, p. 02-3335769

Luotu 23.10.2017 | Muokattu 23.10.2017