Tutkijat puhuvat Lapin muuttuvasta luonnosta avoimessa symposiumissa

08.12.2016

Lapin tutkijat lähestyvät eri näkökulmista pohjoisen muuttuvaa ympäristöä 12.12.2016 pidettävässä symposiumissa.

​Turun yliopiston tiedote 8.12.2016

Aika: 12.12.2016 klo 16.15–18.10
Paikka: luentosali XIV, Natura (3 krs.), Turun yliopisto

Tasan 60 vuotta sitten Lappiin perustettiin kolme luonnonsuojelualuetta: Lemmenjoen kansallispuisto sekä Kevon ja Sompion luonnonpuistot. Kuluneiden vuosikymmenten aikana Lapin luonto on muuttunut monella tavalla, niin ilmaston kuin maankäytönkin muutosten takia. Muutokset vaikuttavat ihmisten elämään ja nousevat helposti kiivaaksikin puheenaiheeksi, kuten tänä syksynä käyty väittely porojen ylilaidunnuksesta osoittaa.

Turun yliopistolla pidetään maanantaina 12.12.2016 pienoissymposium, jonka esitelmissä suomalaiset Lapin tutkijat antavat eri näkökulmia alueen ympäristön muuttumisen ymmärtämiseksi. Tilaisuus on kaikille kiinnostuneille avoin eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Esitelmiä voi tulla kuulemaan myös yksittäin. Tilaisuuden järjestää Turun Eläin- ja Kasvitieteellinen Seura.

Tilaisuuden ohjelma

16.15–16.45 Kevon asemanjohtaja Otso Suominen: "Mittarintoukkien, ilmastonmuutoksen ja poronlaidunnuksen vaikutus metsänrajaekosysteemiin”

16.45–17.15 dosentti Sonja Kivinen, Itä-Suomen yliopisto: "Ympäristönmuutokset Pohjois-Suomessa: Ihmistoiminnan ja luonnon vuorovaikutusten mosaiikki"

17.15–17.40 kahvitauko

17.40–18.10 väitöskirjatutkija Maria Tuomi, Turun yliopisto: "Porot sopuleiden hampaissa: media, tutkimustieto ja arvot keskustelussa porojen laidunnuksesta”

Tilaisuuden puhujat

Otso Suominen on Turun yliopiston Lapin tutkimuslaitos Kevon asemanjohtaja. Hän on tutkinut erityisesti hirven mutta myös muiden kasvinsyöjien roolia metsäekosysteemien muokkaajana.

Sonja Kivinen on tutkija Itä-Suomen yliopistossa historia- ja maantieteiden laitoksessa. Hänen tutkimuksensa käsittelevät erityisesti maankäytön ja ilmastonmuutosten vaikutusta pohjoisiin ympäristöihin. Tyypillisesti tutkimuksissa hyödynnetään satelliittikuvia ja muuta kaukokartoitusaineistoa.

Maria Tuomi tekee väitöskirjaa Turun yliopistossa Lapin kasvillisuudesta ja sen muutoksista.

Kalle Ruokolainen, kalle.ruokolainen@utu.fi, puh. 050 5692596

Luotu 08.12.2016 | Muokattu 08.12.2016