Tutkijoiden kehittämä matemaattinen malli ennustaa eturauhassyövän hoidon vaikutuksia

11.08.2017

Kansainvälinen tutkijaryhmä kehitti matemaattisen mallin, joka ennakoi eturauhasyövän solunsalpaajahoidon sivuvaikutuksia.

​Turun yliopiston tiedote 11.8.2017

Etäispesäkkeinen hormonaaliselle hoidolle vastustuskykyinen eturauhassyöpä on etenevä, potilaan menehtymiseen johtava pahanlaatuinen sairaus. Solunsalpaajalääke doketakseli tuli hoitokäyttöön yli vuosikymmen sitten ja on siitä lähtien ollut ensisijainen hoito etäispesäkkeistä kastraatioresistenttiä eturauhassyöpää sairastaville potilaille. Kuitenkin noin 10–20 prosenttia potilaista saa hoidosta sivuvaikutuksia, jotka pakottavat keskeyttämään hoidon.

Kansainväliset tutkijaryhmät loivat Prostate Cancer DREAM 9.5 Challenge -kilpailua varten matemaattisia malleja, jotka ennustavat eturauhassyövän solunsalpaajahoidon sivuvaikutuksia. Tutkijat kehittivät kilpailua varten kaikkiaan 61 mallia, joista seitsemän osoittautui toimiviksi ja palkittiin kilpailussa. Turun yliopiston ja Turun yliopistollisen keskussairaalan yhteisen tutkimusryhmän kehittämä malli oli yksi kilpailun voittaneista malleista.

Kilpailun jälkeen seitsemän palkittua tutkimusryhmää päättivät yhdistää voimansa ja loivat eri mallien ominaisuuksia yhdistävän mallin, joka ennustaa hoidon vaikutuksia yksittäisiä malleja tehokkaammin. Uusi yhdistelmämalli jakaa potilaat kahteen ryhmään sen perusteella, onko heillä matala vai korkea riski doketakseli-solunsalpaajahoidon keskeyttämiseen.

– Nykyään ollaan ehdottomasti siirtymässä siihen suuntaan, että kliinisen tutkimuksen dataa jaetaan avoimemmin. Tämä projekti on hieno esimerkki siitä, kuinka olemassa olevasta datasta voidaan saada uutta tietoa ja kuinka kliinisen datan hyödyt voidaan maksimoida, jos se on avoimesti käytettävissä, sanoo tutkimusjohtaja Laura Elo Turun Biotekniikan keskuksesta.

Tutkijat eivät tunteneet toisiaan ennen kilpailuun osallistumista ja he olivat eri puolilta maailmaa – Suomesta, Saksasta, Kanadasta, Israelista ja Yhdysvalloista.

Tulokset julkaistiin Journal of Clinical Oncology Clinical Cancer Informatics -lehdessä: http://ascopubs.org/doi/abs/10.1200/CCI.17.00018

Laura Elo
laura.elo@utu.fi