Tutkijoiden löytö avaa uusia mahdollisuuksia syövän ja fibroosin hoitoon

22.03.2017

Turun biotekniikan keskuksen tutkijat havaitsivat, että solujen energiankäyttöä ohjaava sensori säätelee myös solujen kiinnittymistä ympäristöönsä. Tämä yllättävä yhteys voi auttaa tutkijoita ymmärtämään paremmin useita sairauksia, kuten syöpää ja kudoksia arpeuttavaa fibroosia.

​Turun yliopiston tiedote 22.3.2017

Tutkijat havaitsivat, että solujen energiankäyttöä ohjaava AMPK-sensori säätelee integriini-proteiinin toimintaa ja soluväliaineen muodostumista.

– Löytö on merkittävä, sillä laajasti käytössä oleva ja edullinen metformin-lääke vaikuttaa nimenomaan AMPK-sensoriin. Metformin ehkäisee diabetesta, syöpää, fibroosia ja sydän- ja verisuonitauteja sekä pidentää elinikää. Löytömme avaa siten uusia mahdollisuuksia näiden sairauksien hoitoon, sanoo tutkimusryhmää johtanut akatemiaprofessori Johanna Ivaska.

Kudosten soluväliaine koostuu erilaisista proteiineista, jotka ovat apuna solujen yhdistämisessä. Solujen kiinnittymisen kannalta keskeisimmät proteiinit ovat integriinejä, jotka yhdistävät solujen tukirangan sen ympäristöön. Tutkijat havaitsivat, että jos AMPK-sensori puuttuu, sidekudossolujen integriinit aktivoituvat, mikä lisää solujen kiinnittymistä ja soluväliaineen muodostumista. Ilmiön aiheuttaa tensin-niminen proteiini.

– AMPK-sensorin tiedetään säätelevän energiatasapainoa. Tutkimuksessa osoitimme, että sensori ohjaa myös integriinien viestitystä ja soluväliaineen muodostumista. Tulos viittaa siihen, että AMPK toimii eräänlaisena elimistömme pääkytkimenä. Tavoitteenamme oli tunnistaa uusia keinoja sellaisten sairauksien hoitoon, joihin liittyy voimakasta soluväliaineen muodostumista. Näihin lukeutuvat esimerkiksi syöpä ja fibroosi, jotka ovat maailmanlaajuisesti yleisiä kuolleisuuden aiheuttajia, kertoo artikkelin pääkirjoittaja Maria Georgiadou.

Tutkimus julkaistiin kansainvälisesti tunnetussa Journal of Cell Biology -tiedejulkaisussa: http://jcb.rupress.org/content/early/2017/03/10/jcb.201609066

Akatemiaprofessori Johanna Ivaska, p. 040 50 20 812, johanna.ivaska@utu.fi

Luotu 22.03.2017 | Muokattu 22.03.2017