Tutkijoiden yö kutsuu tieteestä kiinnostuneet Yliopistonmäelle

21.09.2016

Eurooppalaista Tutkijoiden yötä vietetään Turun yliopistolla perjantaina 30.9. Luvassa on miniluentojen maraton, opastettuja kävelyjä sekä tutkijoiden taisto Science Battle. Toivotamme median tervetulleeksi maanantaina 26.9. kello 10.00 yliopistolle kuulemaan lisää tapahtumasta.

​Turun yliopiston mediakutsu 21.9.2016

Science Battle on aivan uudenlainen tapa kokea, miten tutkijat lähtevät ratkomaan eteensä tulevaa ongelmaa. Science Battlessa kilpailee kaksi kuusihenkistä joukkuetta.

Joukkueisiin on kutsuttu edustajat Turun yliopiston jokaisesta seitsemästä tiedekunnasta sekä kummankin joukkueen täydennykseksi lukiolaisedustajat. Vastattavakseen he saavat varsinaissuomalaisilta kerättyjä kysymyksiä. Yleisö lähetti liki 200 kysymystä, joista otollisimmat päätyvät tutkijoiden ratkaistaviksi.

Kysymysten vastaamiseen on aikaa viidestä minuutista reiluun puoleen tuntiin. Kello 12 alkava ja kello 20:een kestävä taisto pitää sisällään lukuisia kysymyksiä ja yllätystilanteita. Itsevaltias tuomari jakaa pisteitä muun muassa hyvästä päättelykyvystä, yhteistyön toimivuudesta, viihdyttävyydestä ja ongelmaratkaisutaidoista. Myös yleisö pääsee antamaan pisteitä joukkueille.

Yleisö voi seurata Science Battlea koko kahdeksantuntisen taiston ajan tai vain osan siitä. Science Battlen naapuriauditoriossa on tarjolla 20-minuuttisten tiedeluentojen maraton, jossa aiheet liikkuvat hyvin ajankohtaisissa teemoissa hyönteissyönnistä Yhdysvaltain vaaleihin ja biokuvantamisen mahdollisuuksista työlainsäädännön uudistamiseen. Osa ohjelmasta on suunnattu erityisesti perheen pienimmille.

Kerromme lisää tapahtumasta mediatilaisuudessamme maanantaina 26.9. kello 10.00 Turun yliopiston Quantum -rakennuksessa kokoushuoneessa 179, jonka jälkeen on kuvausmahdollisuus Quantumin alimman kerroksen lasikuutiohuoneessa.  Tilaisuudessa viestintäjohtaja Anne Paasi esittelee Tutkijoiden yön. Science Battlen taistelevat dosentit Ilari E. Sääksjärvi ja Maija S. Peltola kertovat tunnelmista ennen kilpailua. Toivotamme median tervetulleeksi tilaisuuteen!

Tutkijoiden yö, eli Researchers' Night, järjestetään syyskuun viimeisenä perjantaina yhtä aikaa noin 300 kaupungissa ympäri Eurooppaa. Turun tapahtuma on osa Suomen Tutkijoiden yö -tapahtumaa, jonka järjestämiseen on saatu kaksivuotinen rahoitus Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelmalta.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet