Tutkijoiden yö tulee – lähetä kysymyksesi ratkaistavaksi

02.09.2016

Turun yliopistossa vietetään syyskuun viimeisenä perjantaina Tutkijoiden yötä. Yksi päätapahtumista on aivan uudenlainen tutkijoiden taisto Science Battle, jossa tutkijaryhmät ratkovat yleisön lähettämiä kysymyksiä. Sinä voit osallistua tapahtumaan jo nyt lähettämällä kysymyksesi osoitteessa www.utu.fi/tutkijoidenyo.

​Turun yliopiston tiedote 2.9.2016

Yhteensä 300 paikkakunnalla eri puolilla Eurooppaa vietetään perjantaina 30.9. Tutkijoiden yötä. Turun yliopiston järjestämän Turun Tutkijoiden yön tapahtumiin lukeutuvan Science Battlen luomiseen voivat osallistua kaikki tieteestä kiinnostuneet.

Science Battlessa on mukana kaksi kuusihenkistä ja monitieteistä tutkijajoukkuetta, jotka ratkovat yleisön lähettämiä kysymyksiä. Yleisö voi seurata ulkopuolelta lasikuutioihin suljettujen tutkijoiden työskentelyä. Tuomari jakaa joukkueille itsevaltiaasti pisteitä nokkeluudesta, viihdyttävyydestä, päättelykyvystä, loppuratkaisusta, ja yleisö pääsee antamaan lisäpisteitä oman mieltymyksensä mukaan.

– Tarjoamme kaikille tieteestä ja uudesta tiedosta kiinnostuneille mahdollisuuden saada oma kysymyksensä tutkijoiden pohdittavaksi. Tutkijaryhmät ovat monitieteisiä, ja kysymykset voivatkin koskea mitä tahansa. Esimerkiksi: miten monta ilmapalloa tarvitaan nostamaan 80-kiloinen ihminen ilmaan, miten Itämeren rehevöityminen saadaan kuriin tai mikä on ratkaisevin tekijä taisteltaessa syöpää vastaan, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Kysymyksiä voi lähettää sivulla www.utu.fi/tutkijoidenyo sivujen kautta perjantaiyöhön 16.9. saakka.

Science Battle on osa Turun Tutkijoiden yötä. Päätapahtumapaikkana on Yliopistonmäki, mutta sen lisäksi tapahtumia on myös muualla kampuksella.
Eurooppalaista Researchers Night eli Tutkijoiden yö -tapahtumaa vietetään vuosittain syyskuun viimeisenä perjantaina. Tänä vuonna suomalaiset yliopistot ovat mukana ennen näkemättömän laajana yhteisönä, mukana on 12 yliopistoa ja tutkimuslaitosta 13 paikkakunnalla.

>> Turun Tutkijoiden yön nettisivut http://www.utu.fi/fi/sivustot/tutkijoiden-yo/Sivut/home.aspx
>> Valtakunnalliset Tutkijoiden yön nettisivut http://tutkijoidenyo.fi/

Lisätietoja: viestintäjohtaja Anne Paasi, p 040 735 4858, anne.paasi[at]utu.fi