Tutkimuksen ja työelämän yhteistyön tiivistämisellä haetaan tehokkuutta lastensuojeluun

20.12.2018

Lastensuojelun onnistumiseen haetaan uusia keinoja työelämän ja yliopistojen yhteistyötä tiivistämällä. Mallia on katsottu terveydenhuollosta, jossa yliopisto ja yliopistollinen sairaala tekevät tiivistä yhteistyötä.

Lupa auttaa -hankkeen suojissa on synnytetty länsirannikon maakuntien verkostoa työnimellä lastensuojelun huippuyksikkö.

– Meillä on yhteinen näky: Tämän alueen lastensuojelu on tulevaisuudessa nykyistä vahvemmin tietoon ja näyttöön pohjaavaa. Näin lapset tulevat paremmin suojelluiksi, sanoo Turun ensi- ja turvakodin toiminnanjohtaja Oona Ylönen.

Omasta työstään vapaalla oleva Ylönen työskentelee parhaillaan Lupa auttaa -hankkeessa yhteistyössä Turun yliopiston kanssa luodakseen uudenlaista pohjaa tutkimuksen ja käytännön työelämän yhteydelle.

Turun yliopiston sosiaalityön yliopistonlehtorin Jarkko Rasinkankaan mukaan nyt ollaan kehittämässä lastensuojeluun toimintamallia, joka toivottavasti jatkossa toimisi esimerkkinä myös Suomen muiden maakuntien lastensuojelun kehittämistyölle.

Lupa auttaa -hankkeen muutosagentin Mikko Hulkkosen mukaan lastensuojelu ei tällä hetkellä Suomessa toimi parhaalla mahdollisella tavalla ja siihen on saatava muutos.

– Meidän pitäisi luoda Suomeen myös sosiaalihuollon puolelle rakenteita, jotka tukisivat tutkimuksen, kehittämisen ja innovaatioiden siirtymistä tutkimuksen ja käytännön työelämän välillä. Terveydenhuollon puolella tällainen rakenne on yliopistosairaaloiden kautta, Hulkkonen sanoo.

Tehdyn tutkimuksen hyödyntäminen käytännön lastensuojelutyössä on Hulkkosen mukaan niukkaa. Yhtä lailla syötteet käytännön työelämästä eivät riittävässä määrin kulkeudu tukijoille.

– Yksi keino kuroa kuilua olisi työelämäprofessuuri, Hulkkonen sanoo.

Keskustelua työelämäprofessuurista onkin jo epävirallisesti viritelty. Työelämäprofessori on käytännön työelämässä ansioitunut henkilö, joka kutsutaan yliopistoon määräajaksi työelämäprofessoriksi toimimaan eräänlaisena viestinviejänä näiden kahden maailman välillä.

Lisätietoja:
Turun yliopiston sosiaalityön yliopistonlehtori Jarkko Rasinkangas, 050 328 3288, jarrasin@utu.fi
Lupa auttaa –hanke Oona Ylönen , 050 351 8298, oona.ylonen@tuentu.fi

Luotu 20.12.2018 | Muokattu 20.12.2018