Tutkimus: lastenlääkärien karsastama antibiootti ei vaurioitakaan lapsen hampaita

24.11.2017

Turun yliopiston lastenneurologian tohtorikoulutettavan Heidi Pöyhösen väitöskirjatutkimuksen ensimmäisessä osatutkimuksessa selvisi, että doksisykliini ei ennakkokäsityksistä huolimatta vaurioita lasten pysyviä hampaita.

​Turun yliopiston tiedote 24.11.2017

Pöyhösen tutkimus käsitteli doksisykliini-mikrobilääkettä, jonka käyttöä ei suositella lapsille. Antibiootin on pelätty aiheuttavan pysyviä kiillevaurioita lapsilla, joiden hampaat vielä kehittyvät. Turun yliopistollisessa keskussairaalassa lääkettä on kuitenkin käytetty lapsilla tiettyjen keskushermostotulehdusten hoidossa.

– Doksisykliini on farmakologisesti erilainen verrattuna klassisiin tetrasykliineihin. Se ei sitoudu yhtä voimakkaasti hampaan kalsiumiin, Pöyhönen kertoo.

Ryhmä tutki yhteensä 38 Turun yliopistollisen keskussairaalan potilasta, jotka olivat saaneet doksisykliinikuurin ennen kahdeksan vuoden ikää.

– Emme havainneet yhdelläkään potilaalla vaurioita pysyvissä hampaissa. Tieto on kliinisesti tärkeä, sillä doksisykliini on antibioottina tutkitusti tehokas esimerkiksi borrelia-bakteerin aiheuttamissa tulehduksissa.

Tutkimustulos on Pöyhösen mukaan hoidon kannalta merkittävä myös siksi, että doksisykliini on suun kautta otettavana lääkkeenä helppokäyttöinen verrattuna suonensisäiseen, osastohoitoa vaativaan, lääkitykseen.

Pöyhösen tutkimus Dental staining after doxycycline use in children on julkaistu elokuussa kansainvälisessä Journal of Antimicrobial Chemotherapy -lehdessä. Tutkimuksen tekoon osallistuivat Pöyhösen lisäksi Mirka Nurmi, Ville Peltola, Satu Alaluusua, Olli Ruuskanen sekä Tuire Lähdesmäki.

Julkaisun pysyväislinkki: https://doi.org/10.1093/jac/dkx245

Lisätietoa: