Tutkimustiedon rooli Sote-uudistuksessa puhuttaa hoitotieteen konferenssissa 28.–29.9.

23.09.2016

Suomen hoitotieteen asiantuntijat kokoontuvat 28.–29.9. Turkuun esittelemään tutkimustiedon tarjoamia mahdollisuuksia muun muassa Sote-uudistuksen onnistuneeseen toteuttamiseen. Merkittävä haaste terveydenhuollossa on tutkimuksen avulla tehokkaiksi todettujen toimintamallien siirtäminen pysyväksi osaksi terveyspalvelujärjestelmää. Kansallisen konferenssin keskiössä ovat terveydenhuollon asiakkaiden osallistuminen omaan hoitoonsa ja osallisuutta tukevat teknologiset innovaatiot.

​Turun yliopiston tiedote 23.9.2016

Sote-uudistuksen keskeinen tavoite, yhdenvertaiset ja asiakkaan tarpeista lähtevät palvelut, ovat olleet hoitotieteellisen tutkimuksen kohteena jo usean vuosikymmenen ajan. Tutkimustieto hyödyttää asiakkaita kuitenkin vasta usean vuoden viiveellä, sillä totuttujen toimintatapojen ja asenteiden muuttaminen on usein hierarkkisen ja kankean organisaatiorakenteen vuoksi haasteellista.

– Hoitotieteellä on kuitenkin nykyään tarjota useita eri toimintamalleja pysyvän muutoksen aikaansaamiseksi, toteaa hoitotieteen laitoksen dosentti Anna Axelin.

Lisätyn todellisuuden ja diginatiivien yhteiskunnassa myös terveydenhuollon on pysyttävä muutoksessa mukana. Konferenssiesityksissä tarkastellaankin erilaisten sovellusten mahdollisuuksia terveyden edistämisessä. Esimerkiksi dosentti Katja Jorosen Tampereen yliopistossa tekemän katsauksen perusteella digitaalisilla liikuntapeleillä on fyysisen aktiivisuuden lisääntymisen lisäksi myönteisiä vaikutuksia nuoren minäkäsitykseen ja hyvinvointiin.

Lähes 500 suomalaista hoitotieteen asiantuntijaa kokoontuu Logomossa järjestettävässä konferenssissa teemalla Hoitotiede – Vahva ja Vapaa.  Järjestelyistä vastaa Turun yliopiston hoitotieteen laitos yhdessä Hoitotieteiden tutkimusseura ry.:n kanssa. Joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma on keskeinen verkostoitumismahdollisuus alan toimijoille.

Turun hoitotieteen laitoksen johtaja professori Helena Leino-Kilven mukaan konferenssin järjestämisvastuu on osunut erityisen hyvään ajankohtaan

– Konferenssin yhteydessä pääsemme juhlistamaan myös 30 vuotiasta laitostamme. Kuluneiden vuosien aikana laitoksesta on muodostunut merkittävä kansallinen ja kansainvälinen vaikuttaja, josta osoituksena sen sijoittuminen maailman ranking-listan tilalle 24.

Konferenssin ohjelma: http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/yksikot/hoitotiede/htts2016/Sivut/home.aspx

Lisätiedot:

Helena Leino-Kilpi, professori, hoitotieteen laitos, Turun yliopisto