Työehtosopimukset vähimmäispalkan turvaajana -seminaari 25.11.

19.11.2014

Kiinteistä palkoista on siirrytty yhä enemmän yrityskohtaiseen palkanmääräytymiseen, henkilökohtaisen palkanosan arviointiin ja kokonaispalkkaukseen. Turun yliopistossa järjestetään 25.11.2014 klo 13 alkaen Työehtosopimukset vähimmäispalkan turvaajana -seminaari, jossa pureudutaan palkkausjärjestelmien muutoksiin.

​Aika: 25.11.2014 klo 13.00–16.30
Paikka: Yliopiston päärakennus, Tauno Nurmela -sali
Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Työehtosopimukset ovat määrittäneet aikaisemmin työntekijän palkan melko objektiivisin kriteerein. Palkkausjärjestelmät ovat kuitenkin muuttuneet viimeisen 20-vuoden aikana ja keskeiseksi tekijäksi on noussut yrityskohtaisuus sekä työn vaativuuden ja sen osaamisen arvioiminen.

Turun yliopiston Tauno Nurmela -salissa pidettävässä seminaarissa tarkastellaan palkkaukseen liittyviä kriisilausekkeita, henkilökohtaisen palkanosan arviointia, työntekijän kokonaispalkkauksesta tehtyjä sopimuksia sekä alipalkkauksen tunnistamista. Seminaarissa luodaan katsaus Saksan työehtosopimuksiin, arvioidaan työelämän uusia sopimustapoja, esitellään palkan määräytymisen työpaikkatasoista arviointia sekä perehdytään työsyrjinnän ja alipalkkauksen väliseen suhteeseen.

Seminaarin ohjelma

• klo 13.00 Lyhyt katsaus Saksan työehtosopimuksiin, erityisesti kriisilausekkeisiin, Paul Jonker-Hoffren, Turun yliopisto
  • klo 13.40 Työehtosopimusten mukaisen henkilökohtaisen palkanosan arviointi, Jari Murto, Turun yliopisto
  • klo 14.20 Kahvitauko
  • klo 14.40 Työntekijän kokonaispalkkaus, mitä se tarkoittaa, Seppo Koskinen, Turun yliopisto
  • klo 15.30 Työsyrjintä ja alipalkkaus, Vesa Ullakonoja, Länsi-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue
  • Loppukeskustelu

Ilmoittautuminen viimeistään torstaina 20.11.

Seminaarin järjestää Turun yliopiston työoikeuden oppiaine yhteistyössä Turun yliopiston työtieteiden keskuksen ja Turun työoikeusklubin kanssa.

Luotu 19.11.2014 | Muokattu 27.07.2021