Usko ja aineellisuus puhuttaa – kansainvälinen seminaari kokoaa kristinuskon tutkijoita Turkuun

23.09.2014

​Turun yliopiston tiedote 23.9.2014

Turun yliopistossa järjestetään kristinuskon ja aineellisuuden suhdetta tarkasteleva kansainvälinen ”Christianity and the Limits of Materiality” -seminaari, jonka pääluennot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Aika: 25.–26.9.2014
Paikka: Janus-sali, Sirkkalan kampusalue (Kaivokatu 12, Turku).

Christianity and the Limits of Materiality on kaksipäiväinen kansainvälinen seminaari, jossa kristinuskon ja aineellisuuden suhdetta tarkastellaan eri kristillisissä traditioissa tieteidenvälisesti muun muassa historian, taiteidentutkimuksen ja kulttuurien tutkimuksen näkökulmista. Yksi keskeisistä rajapinnoista, joilla uskonsisältöjä eri traditioissa määritellään, koskee aineellisuuden ja aineettomuuden suhdetta.

Seminaari pureutuu kysymykseen siitä, miten käsitykset tästä suhteesta vaikuttavat niin kristittyjen uskoon ja rituaaleihin kuin heidän arkielämän käytänteisiinsä eri aikoina ja erilaisissa kulttuurikonteksteissa. Seminaarin ohjelma tarjoaa kiinnostavan näkökulman tähän humanistisessa ja yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa nykypäivänä keskeisellä sijalla olevaan tutkimussuuntaan sekä arjen uskonnollisuuteen ajallisella ja kulttuurisella jatkumolla.

Seminaarin pääluennoitsijat ovat kansainvälisesti tunnettuja tutkijoita. Uskon ja aineellisuuden problematiikasta luennoivat professori David Morgan (Duke University, USA), professori Jeffrey F. Hamburger (Harvard University, USA), Dr. Matthew Engelke (London School of Economics, UK) ja Dr. Marleen de Witte (University of Amsterdam, Netherlands).

Seminaarin järjestäjinä ovat Kristinuskontutkimuksen pyöreä pöytä (Study of Christianity Roundtable), joka on kuukausittainen vapaamuotoinen foorumi tutkijoille, joiden tutkimusaiheet liittyvät kristillisyyteen ja sen moniin eri muotoihin sekä Suomen Akatemian rahoittama tutkimusprojekti Materiality and Immateriality in Indigenous Amazonian Christianities.

Seminaarin pääluennot ovat yleisölle avoimia. Luentojen aikataulu:

Torstai 25. syyskuuta

9.15 Keynote lecture: Marleen de Witte (University of Amsterdam): Spirit Media and the Spectre of the Fake

11.00 Keynote lecture: Jeffrey Hamburger (Harvard University): Off Limits: The Ark of the Covenant as Site of Taboo and Transgression

Perjantai 26. syyskuuta

9:15 Keynote lecture: Matthew Engelke (London School of Economics): Coffins after Christianity

11:00 Keynote lecture: David Morgan (Duke University): Matter on the Move: The Plasticity of Things in Shifting Taxonomies

Luotu 23.09.2014 | Muokattu 26.07.2021