Uuden polven immunologit ja bioinformaatikot hallitsevat big datan

30.10.2015

Turun yliopisto on mukana mittavassa EU-rahoitteisessa ENLIGHT-TEN-tutkimusverkostossa, joka kouluttaa uuden sukupolven tutkijoita immunologiassa ja bioinformatiikassa.

​Turun yliopisto tiedote 30.10.2015

Tutkimusjohtaja, dosentti Laura Elon laskennallisen biolääketieteen tutkimusryhmä on mukana mittavassa eurooppalaisessa ENLIGHT-TEN-tutkimusverkostossa (European Network Linking Informatics and Genomics of Helper T cells), jonka tavoite on kouluttaa uuden sukupolven poikkitieteellisiä osaajia immunologian ja bioinformatiikan alueella. EU on myöntänyt tutkimusverkostolle 3,35 miljoonan euron rahoituksen.

Turun yliopistolla on keskeinen rooli verkoston bioinformatiikassa. Laura Elo toimii bioinformatiikan tutkimusjohtajana Turun biotekniikan keskuksessa ja johtaa verkoston bioinformatiikkaosiota.

‒ Tämä on meille erinomainen tilaisuus vahvistaa vanhoja ja luoda uusia eurooppalaisia yhteistyöverkostoja. Mukana bioinformatiikassa on paitsi vahvoja akateemisia laitoksia, myös suuria bioinformatiikkaa tekeviä yrityksiä, kuten Qiagen, Bayer Pharma ja Genomatix, Elo kertoo.

Hankkeeseen palkataan nuoria tutkijoita, joille verkosto tarjoaa erinomaisen tilaisuuden poikkitieteelliseen tutkijakoulutukseen sekä mahdollisuuden luoda ainutlaatuinen yhteistyöverkosto tulevaa uraa varten. Turun biotekniikan keskukseen palkataan tutkimusverkoston rahoittamana tohtorikoulutettava, jonka rekrytointi on parhaillaan käynnissä.

Uudet omiikka-teknologiat vaativat big data -osaamista

Ihmisen immuunijärjestelmän toiminta perustuu monimutkaisille dynaamisille prosesseille, joiden säätelyssä T-auttajasoluilla on keskeinen tehtävä. T-auttajasolut ovat keskeisessä roolissa monissa tautiprosesseissa, kuten autoimmuunisairauksissa ja syövässä. Uusien hoitomuotojen kehittäminen edellyttää kokonaisvaltaista ymmärrystä näiden solujen toimintaa säätelevistä molekyylitason prosesseista.  Uudenlaiset omiikka-teknologiat, kuten genomiikka ja proteomiikka, mahdollistavat tällaisen tiedon saavuttamisen. Ne kuitenkin tuottavat valtavia määriä mittausdataa, mikä vaatii bioinformatiikan alan erityisosaamista, niin kutsuttua big data -analyysia.

Poikkitieteellinen ENLIGHT-TEN-verkosto kouluttaa immunologeja, jotka paitsi tuottavat suuria määriä dataa myös analysoivat sen itse.

‒ Meidän on koulutettava uuden sukupolven tutkijoita, jotka tuntevat omakseen sekä molekyylilääketieteen että bioinformatiikan, sanoo ENLIGHT-TEN-hankkeen koordinaattori, professori Jochen Hühn tartuntatautien Helmholtz-tutkimuskeskuksesta Saksan Braunschweigista.

ENLIGHT-TEN-tutkimusverkostossa on mukana yhteensä 16 yhteistyökumppania kahdeksasta Euroopan maasta. Verkosto tekee tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa. Verkoston rahoitus tulee Horisontti 2020 -puiteohjelman Marie Sklodowska-Curie -ohjelmasta, joka rahoittaa nuorten tutkijoiden kansainvälistä koulutusta. Rahoituksella palkataan yhteensä 13 tohtorikoulutettavaa.

Luotu 30.10.2015 | Muokattu 06.08.2021