Uudet professorit luennoivat opettajankoulutuksesta, ikääntymisestä ja lasten kasvoluiden murtumista

09.10.2017

Turun yliopiston uudet professorit Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Virpi Lummaa ja Hanna Thorén pitävät professoriluentonsa Turun yliopiston Educarium-rakennuksen Edu1-slissa keskiviikkona 11.10.2017 kello 18. Jokainen pitää 15 minuutin yleistajuisen luennon omasta alastaan. Tilaisuus on kaikille avoin.

​Turun yliopiston tiedote 9.10.2017

Mirjamaija Mikkilä-Erdmann aloitti Turun yliopiston kasvatustieteen professorina joulukuussa 2016. Hänen keskeisiä tutkimusaiheitaan ovat tekstin ymmärtäminen, kokeellinen oppimateriaalitutkimus esimerkiksi digitaalinen oppimateriaali, aikaisemman tiedon merkitys systeemisten ilmiöiden oppimisessa, moneen internetlähteeseen samanaikaisesti kohdistuva tiedonhaku- ja oppimisprosessi, asiantuntijaksi oppiminen sekä tutkimustaitojen merkitys opettajan asiantuntijuuden kehittämisessä.

Mikkilä-Erdmannin professoriluennon aiheena on Suomalainen opettajankoulutus tänään ja tulevaisuudessa-  Bildung durch Wissenschaft?.

Virpi Lummaa aloitti evoluutiobiologian professorina tammikuussa 2017. Hänen keskeisiä tutkimusaiheitaan ovat ikääntymisen, eliniän ja luonnonvalinnan tutkimus, evolutiivisten, ekologisten ja demografisten tekijöiden vaikutus syntyvyyteen ja kuolleisuuteen, elinikäisten sairausmallien, stressin ja lisääntymisinvestointien vaikutus ikääntymiseen solutasolla, sukupolvien välisten interaktioiden vaikutus lisääntymiseen, nykyaikaisen terveydenhuollon ja yhteiskunnan modernisaation vaikutus luonnonvalintaan. Hänen tutkimusaineistonaan ovat muun muassa Aasian elefantit sekä suomalaiset kirkonkirjat.​

Lummaan professoriluennon aiheena on Vanhenemisen biologia - mitä kirkonkirjat ja myanmarilaiset työnorsut paljastavat ikääntymisestä.

Hanna Thorén aloitti suu- ja leukakirurgian professorina maaliskuussa 2017. Hänen keskeisimpinä tutkimusaineinaan ovat kasvoluiden murtumat sekä ortognaattinen kirurgia.

Thorén luennoi aiheesta Lasten kasvoluiden murtumien erityispiirteet.

Lisätietoja:
Professori Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, p. 050 339 6071, mirmik[at]utu.fi.
Professori Virpi Lummaa, p. 050 438 2044, virpi.lummaa[at]utu.fi.
Professori Hanna Thorén, p. hanna.thoren[at]utu.fi.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 09.10.2017 | Muokattu 09.10.2017