Uusi geneettinen markkeri voi auttaa diagnosoimaan aggressiivista eturauhassyöpää

30.08.2018

Turun yliopiston tutkijat ovat löytäneet yhteyden perinnöllisten geenimutaatioiden, eturauhassyöpäriskin ja huonoennusteisen taudin välillä. Geenillä nimeltä ANO7 saattaa olla merkityksellinen rooli eturauhassyövän diagnostiikan kehittämisessä.

​Turun yliopiston tiedote 30.8.2018

Eturauhassyöpä on maailmanlaajuisesti valtava haaste terveydenhuollolle. Se on yksi yleisimmistä syövistä: noin joka kymmenes mies sairastuu siihen elinaikanaan ja yksi 40:stä kuolee.

Eturauhassyövän kliininen kuva vaihtelee vuosikymmenten hiljaisesta ja kivuttomasta etenemisestä (indolentti) nopeaan, etäpesäkkeitä lähettävään ja kuolemaan johtavaan tautiin. Peräti 57 % eturauhassyöpäriskistä selittyy perinnöllisillä tekijöillä. Suurin hoidon haaste on pystyä tunnistamaan aggressiivisiksi kehittyvät tapaukset jo taudin alkuvaiheessa.

Turun yliopiston tutkimuksessa analysoitiin verinäytteistä eristetyt DNA-näytteet, eli ns. germinaalinen DNA, 1700 potilaasta ja vastaavasta määrästä verrokkeja. ANO7-geeni oli analyysin keskiössä, sillä tutkimusryhmän aikaisempien löydösten perusteella geenin genominen alue näytti liittyvän kohonneeseen syöpäriskiin. Tutkimuksessa analysoitiin myös syöpäkudosta, jossa ANO7-geenin todettiin toimivan normaalia aktiivisemmin.

– Löysimme ANO7-geenistä muutoksia, jotka liittyvät riskiin sairastua nimenomaan aggressiiviseen eturauhassyöpään. Muutoksilla oli yhteys myös potilaiden lyhyenpään elinajanodotteeseen. ANO7-geenin testaus voi tulevaisuudessa mahdollisesti auttaa aggressiiviseen tautiin sairastuvien potilaiden varhaisessa diagnostiikassa, tutkimuksen johtaja, professori Johanna Schleutker Turun yliopiston biolääketieteen laitokselta kertoo.

– Geenin toimintaa ei vielä tunneta, joten jatkotutkimuksia tarvitaan ja niiden kautta löytyy toivottavasti uusia mahdollisuuksia myös eturauhassyövän ns. täsmähoitoihin, Schleutker jatkaa.

Tutkimus on julkaistu International Journal of Cancer -tiedejulkaisussa. Tutkimusryhmä sai työlleen rahoitusta Wordwide Cancer Research -organisaatiolta Britanniasta sekä Syöpäsäätiöltä, Suomen Akatemialta, Sigrid Juselius -säätiöltä ja Turun yliopistollisen keskussairaalan myöntämästä valtion tutkimusrahoituksesta.

>> Alkuperäisartikkeli: ANO7 is associated with aggressive prostate cancer

Lisätietoja: Johanna Schleutker, 0504437237, johanna.schleutker@utu.fi