Uusi löydös voi auttaa paljastamaan aggressiivisen eturauhassyövän entistä aikaisemmin

11.09.2018

Turun yliopiston tutkimusryhmä on löytänyt yhteyden kahden geenin, HOXB13 ja CIP2A, yhtä aikaa esiintyvien varianttien ja aggressiivisen eturauhassyövän riskin sekä huonoennusteisen taudin välillä. Eturauhassyöpä on maailmanlaajuisesti valtava haaste terveydenhoidolle, sillä vuosittain siihen sairastuu yli miljoona miestä ja 300 000 menehtyy.

​Turun yliopiston tiedote 11.9.2018

Toinen tutkituista geeneistä, HOXB13, oli jo ennalta tunnettu eturauhassyövän riskigeeni, joskaan sen vaikutusmekanismi ei ole vielä selvillä. CIP2A-geeni puolestaan koodaa proteiinia, jolla on osoitettu olevan rooli ihmisen syöpäkasvaimien muodostumisessa.

– Tutkimuksemme osoitti, että näiden geenien synerginen yhteisvaikutus saa aikaan sairastumisriskin keskimääräistä nuoremmalla iällä. Yhteisvaikutuksella todettiin olevan yhteys myös eturauhassyöpää ennustavaan korkeaan PSA-arvoon ja taudin varhaiseen uusimiseen, tutkimusryhmän johtaja, professori Johanna Schleutker Turun yliopiston biolääketieteen laitokselta kertoo.

Varianttien testaaminen voi auttaa löytämään riskipotilaat

Tutkimuksen soluviljelykokeissa voitiin osoittaa, että kahden geenivariantin samanaikainen ilmentyminen stimuloi eturauhassyöpäsolujen kasvua ja liikkumista. Näin samanaikainen ilmentyminen edesauttaa myös kasvaimen muodostumista.

– Löydetyt yhtäaikaiset muutokset saavat CIP2A-geenin voimistamaan HOXB13-geenin vaikutusta, mikä kasvattaa sairastumisriskin erittäin suureksi. Miehet, joilla on molemmat geenivariantit, saavat eturauhassyövän 21 kertaa muita todennäköisemmin ja heidän syöpänsä on 2,3 kertaa todennäköisemmin aggressiivista laatua, artikkelin ensimmäinen kirjoittaja, dosentti Csilla Sipeky sanoo.

Yksi haastavimmista ongelmista eturauhassyövän hoidossa on aggressiivisiksi kehittyvien tapausten tunnistaminen jo taudin alkuvaiheessa. Nyt löydettyjen varianttien geneettinen testaaminen potilaan DNA-näytteestä voikin auttaa riskipotilaiden löytämisessä ja luoda mahdollisuuksia ns. henkilökohtaiselle lääketieteelle.

Tutkimuksessa käytetty tutkimusmateriaali käsittää yli 7000 potilasta ja vastaavan määrän terveitä henkilöitä, mutta se edustaa vain pohjoiseurooppalaista väestöä. Siksi tuloksia pyritään seuraavaksi testaamaan myös muissa väestöissä.

Tutkimusta rahoittivat Suomen Akatemia, Sigrid Juséliuksen Säätiö, Syöpäsäätiö ja Tyksin erityisvastuualueen tutkimusrahoitus. Tutkimus julkaistiin Clinical Cancer Research -lehdessä.

Lisätietoja: Johanna Schleutker, +358294502726, johanna.schleutker@utu.fi

Päivitetty 11.9.2018 klo 12.13 CIP2A-geenin  kirjoitusasu yhdenmukaistettu.

Luotu 11.09.2018 | Muokattu 11.09.2018