Uusi suoramyynnin ohjeistus palvelee yrittäjiä

15.09.2014

Aitoja makuja on yhdessä MTK:n ja SLC:n kanssa koostanut yrittäjille ohjeistuksen suoramyynnin ja elintarvikkeiden jatkojalostuksen aloittamiseen.

​Kuluttajat kaipaavat lyhyitä, helposti jäljitettäviä toimitusketjuja, johon suoramyynti tarjoaa vastauksen. Joka toinen kuluttaja on ostanut ruokaa suoramyynnin kautta viime vuoden aikana (52 %) ja yli 80 % heistä aikoo tehdä niin seuraavanakin vuonna (Suomen Gallup Elintarviketieto 2013).

Toisaalta yrittäjälle suoramyynti luo mahdollisuudet parempaan tuottajahintaan,
riippumattomuuteen oman yrityksen toiminnan suunnittelussa sekä kohdennetumpaan resurssitehokkaaseen markkinointiin. Muun muassa tämän vuoksi maatalousyrittäjät ovat entistä kiinnostuneempia suoramyynnin aloittamisesta (Suomen Gallup Elintarviketieto 2014).

Yksi iso kysymysmerkki ja kompastuskivi suoramyynnin edistämiseksi ovat olleet
elintarvikelainsäädännön erilaiset tulkinnat pienimuotoiselle, vähäriskiselle toiminnalle. Tämä on noussut esiin myös maatalousyrittäjien keskuudessa (Suomen Gallup Elintarviketieto 2014).

Tämän vuoksi suoramyyntiohjeistuksen ensisijaisena tarkoituksena onkin toimia työkaluna suoramyyntiä ja/tai elintarvikkeiden jatkojalostustoimintaa suunnittelevalle yrittäjälle. Oheistus vastaa kysymyksiin: Miten pääsen alkuun? Mitä lupia tarvitsen? Kenelle ja kuinka paljon voin tuotteitani myydä? Suurena tavoitteena on madaltaa yrittäjien kynnystä aloittaa tuotteiden suoramyynti ja jalostustoiminta sekä vastata yhä kasvavien markkinoiden kysyntään.

Tervetuloa aitoja makuja suoramyynti -ohjeistuksen julkistamistilaisuuteen sekä kuulemaan lisää suoramyyntiä koskettavan elintarvikelainsäädännön nykytilasta 16.9.2014 Laurea ammattikorkeakouluun Espooseen, http://www.aitojamakuja.fi/blogi/?p=221. Tilaisuuden jälkeen ohjeistukset jalkautetaan yrityksille maakuntakohtaisissa tilaisuuksissa.

Tutustu suoramyynnin ohjeistukseen: www.aitojamakuja.fi/suoramyynti

Luotu 15.09.2014 | Muokattu 26.07.2021