Uusi teos tarkastelee suomalaisten suhdetta jääkiekkoon

12.05.2015

Usein väitetään, että suomalaiset ovat kiekkokansaa. Mutta mikä tämä kiekkokansa oikeastaan on: ketkä siihen kuuluvat, ketkä jäävät sen ulkopuolelle? Entä missä ja miten kiekkokansaa luodaan? Miten jääkiekko yhdistää ja erottaa? Turun yliopiston ja Åbo Akademin tutkijat vastaavat muun muassa näihin kysymyksiin uudessa Kiekkokansa-teoksessa.

​Turun yliopiston tiedote 12.5.2015

Kiekkokansa (toim. Benita Heiskanen ja Hannu Salmi) on kymmenen tutkijan yhteishanke, joka pohtii, miltä jääkiekko näyttää, kun sitä katsotaan yleisöjen kannalta. Kiekkokansa-teos julkaistaan perjantaina 15.5.2015 kello 14.00 (Turun yliopisto, Publicum, Assistentinkatu 7, rakennus T50, www.utu.fi/kartta).

Kiekkokansa-teoksessa tutkijat linkittävät jääkiekon osaksi laajempaa valtasuhteiden verkostoa, jossa kulttuuriset, taloudelliset ja poliittiset kytkökset nivoutuvat toisiinsa. Jääkiekkoa käytetään niin ideologian välikappaleena kuin propagandatarkoituksiin. Se on voimakas yhteisöllisen identiteetin vahvistaja ja me-hengen luoja. Yleisöille jääkiekko luokin juuri yhteenkuuluvuuden tunnetta. Samalla se myös erottaa niitä, jotka eivät koe lajia omakseen.

– MM-jääkiekosta on viimeisten 20 vuoden aikana tullut jokakeväinen rituaali, joka kerää kiekkokansan hetkeksi yhteen. Sellaisetkin suomalaiset, joita jääkiekko ei yleensä kiinnosta, innostuvat lajia seuraamaan. Toisaalta ne kyselyyn vastanneet, jotka eivät seuraa jääkiekkoa, kertovat voimakkaasta ulkopuolisuuden tunteen kokemuksista kisojen aikana, professori Hannu Salmi sanoo.

Yllättävintä tutkimuksen valossa on jääkiekon yhdistävä vaikutus kansainvälisellä tasolla. Toisin kuin jalkapallon MM-turnauksessa, jääkiekossa ei esiinny juuri lainkaan huliganismia, vaan kisakävijöiden välillä on voimakas solidaarisuuden tunne.

– Sen sijaan, että kisat olisivat aikaansaaneet pelkästään kansan sisäisen yhtenäisyyden tunteen, fanit kokivat voimakkaasti eri maiden kisakansojen yhteisöllisyyden, kuvailee dosentti Benita Heiskanen.

Kirjaa varten toteutettiin laaja internetkysely, joka oli avoinna kevään 2014 ajan Sotšin olympialaista Minskin MM-kisoihin. Kyselyyn osallistui yhteensä 1 987 vastaajaa kaikkialta Suomesta ja myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Vastaajista 51 prosenttia oli miehiä, 49 prosenttia naisia. Osa tutkijoista osallistui Minskin MM-kisoihin, osa seurasi jääkiekkokulttuuria kisojen aikana pubeissa ja ravintoloissa kiekkoaktiivien parissa.

Kiekkokansa Toim. Benita Heiskanen ja Hannu Salmi, Teos, 2015. Kirjoittajina: tutkijat Kaj Ahslved, Benita Heiskanen, Johanna Leinonen, Maiju Kannisto, Otto Latva, Rami Mähkä, Paavo Oinonen, Hannu Salmi, Mari Toivanen ja Susanna Välimäki.

Luotu 12.05.2015 | Muokattu 02.08.2021