Uusi teos tarkastelee uskontoa ja sen tutkimuksen monimuotoisuutta nykyajan mediakulttuurissa

19.05.2015

Uskontotieteen dosentti Teemu Tairan uusi teos ”Pehmeitä kumouksia: Uskonto, media, nykyaika” käsittelee uskontoa ja sen tutkimista nykyajan mediavetoisessa kulttuurissa. Teoksen julkaisutilaisuus järjestetään perjantaina 22. toukokuuta.

​Turun yliopiston tiedote 19.5.2015

Pehmeitä kumouksia -teoksen julkaisutilaisuus järjestetään perjantaina 22.5. klo 14.00 Turun yliopistossa Sirkkalan kasarmialueen Minerva-rakennuksessa (Jäntere-sali E121). Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Uskonto ja sen tutkimus ovat jatkuvassa murroksessa. Yksittäisten uskonnollisten perinteiden ja ryhmien tutkimuksen rinnalle on muodostunut uusia tutkimuskohteita ja näkökulmia. Media, populaarikulttuuri ja nykyajan yhteiskunnallisesti keskeiset kysymykset kiinnostavat entistä enemmän.

Uudessa teoksessa analysoidaan media- ja populaarikulttuurin uskonnollisuutta ja siihen vaikuttavia laajempia yhteiskunnallisia prosesseja sekä pohditaan, millaisia uusia menetelmällisiä ratkaisuja uskonnontutkimus voisi hyödyntää vastatakseen nykypäivän tarpeisiin.

Kriittisiä kulttuurintutkimuksellisia ja uskontososiologisia lähestymistapoja yhdistellen teos hahmottaa ”pehmeitä kumouksia” uskontotieteen tutkimusperinteisiin ja -kohteisiin.

– Uskontotiede on kiinnostunut enenevässä määrin nykypäivän mediakulttuurista, mikä vaatii uutta tieteidenvälistä ja kriittistä pohdintaa siitä, millainen asema uskonnolla on yhteiskunnassa, toteaa teoksen kirjoittaja Teemu Taira.

Teoksen teemoja kohdennetaan yksittäisissä luvuissa eri tavoin. Niissä pohditaan uskontotieteen menetelmällisiä mahdollisuuksia, tutkijoiden yhteiskunnallista roolia ja selvitetään, millainen ymmärrys uskonnosta vallitsee maallistumista koskevan ajatuksen kulta-ajan jälkeen.

– Uskontoa koskevissa mediakeskustelujen analyyseissa kerrotaan, miten media käsittelee islamia ja miksi uskontouutisointi herättää kritiikkiä kaikissa osapuolissa. Mediavetoista populaarikulttuuria tarkastelevissa luvuissa kysytään, mitä yhteistä on faniudella ja uskonnolla sekä paljastetaan, miksi uskonnosta puhutaan ja vaietaan jalkapallon yhteydessä. Yhdessä eri teemat tarjoavat monipuolisen ja näkemyksellisen analyysin uskonnosta ja sen käsitteellistämisestä nykypäivän tarpeisiin, Taira kertoo.

Teos sopii yliopistolliseksi kurssikirjaksi ja lukemistoksi kaikille nykyajan uskonnollisuudesta ja sen tutkimuksesta kiinnostuneille.

Pehmeitä kumouksia kokoaa yhteen Turun yliopiston uskontotieteen dosentti Teemu Tairan kirjoituksia kymmenen vuoden ajalta. Yhdeksän luvun lisäksi teoksessa on pitkä johdanto, joka kartoittaa uskontotieteen muutoksia 1990-luvun alusta nykypäivään. Tairan aiempiin teoksiin lukeutuvat muun muassa Väärin uskottu? Ateismin uusi näkyvyys (Eetos 2014), Notkea uskonto (Eetos 2006) sekä yhdessä Kim Knottin ja Elizabeth Poolen kanssa kirjoitettu Media Portrayals of Religion and the Secular Sacred (Ashgate 2013).

Teemu Taira: Pehmeitä kumouksia: Uskonto, media, nykyaika
Eetos-julkaisuja 17. Turku: Eetos 2015.
ISBN 978-952-67966-8-0 (sid.)

Lisätietoja: