Uusi tiedekirja esittelee kumouksellisen vision uusiutuvan energian yhteiskunnasta, jossa energiantuotanto on päästötöntä

29.10.2018

Sähköistyminen vertaisyhteiskunnassa – uusi tarina Suomen tulevaisuudelle -tietokirja esittelee uuden päästöttömän tulevaisuuden vision aina vuoteen 2050 asti. Tulevaisuudessa energiantuotanto on päästötöntä, energiajärjestelmä lähes kokonaan sähköistetty sekä nykyistä hajautetumpaa ja energia tuotetaan lähes yksinomaan uusiutuviin energianlähteisiin pohjaten.

​Turun yliopiston tiedote 29.10.2018. Julkaisuvapaa 30.10.2018 kello 14:00.

Kirjassa esitellään usean vuoden ennakointityön ja kymmenien energiatutkijoiden uraauurtavat tulokset. Tiedekirjan pääaineistot pohjautuvat Tekes-rahoitteisen Neo-Carbon Energy -tutkimusprojektin (2014–2017) tuloksiin. Hankkeessa muun muassa hahmotettiin ensimmäistä kertaa periaatteet kokonaan uusiutuvaan energiaan pohjautuvalle energiajärjestelmälle.

Sähköistyminen vertaisyhteiskunnassa -kirja julkaistaan tiistaina 30.10.2018 klo 14.00–15.00 Tiedekeskus Heurekan auditoriossa (Tiedepuisto 1, Vantaa). Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Ilmoittautumiset toivotaan etukäteen: joni.karjalainen@utu.fi tai oheisella linkillä: http://ty.fi/savays-kutsu

Yhteiskunnallinen näkemys uusiutuvan energian, sähköistymisen sekä vertaisuuden periaatteiden yhteen kietoutumisesta

Kirja avaa uusiutuvan energian, etenkin aurinko- ja tuulienergian esiinmarssin moninaisia mahdollisuuksia ja seurauksia. Kansalaisista tulee energiantuottajia. Aurinkoenergia yleistyisi Suomessakin seuraavina vuosikymmeninä, samalla tapaa kuin matkapuhelimet aikanaan. Asennetun aurinkoenergian määrä vastaisi noin sataatuhatta suurta katolle asennettavaa aurinkovoimalaa ja tuulisähkön määrä 20-kertaistuisi nykyisestä vuoteen 2050 mennessä.

Lisäksi liikenteen sähköistymisen myötä Suomessa olisi tuolloin 3 miljoonaa sähköautoa. Synteettisten polttoaineiden tuotanto sekä polttokennojen ja mikroturbiinien kehitys avaisivat mahdollisuuden hyödyntää aurinko- ja tuulienergiaa pohjoisissakin oloissa ympärivuotisesti.

– Uuden ilmastoraportin myötä energia-aihe on nyt kuuma peruna. Haluamme heittää lisää vettä myllyyn, sillä esitetyn uusiutuvan energian vision ja käytännön toimien välillä ammottaa valtava kuilu. Energia-alan muutospaineissa tarvitaan yhteiskunnallista keskustelua ja ajatusmallien ravistelua. Tähän asti keskustelusta on puuttunut uusiutuvien energianlähteiden käyttöönoton mahdollisuuksia ja reunaehtoja laaja-alaisesti esittelevä tutkimustietoon pohjaava teos. Tällä kirjalla haluamme vastata esitettyyn haasteeseen, sanovat kirjan kirjoittajat professori Sirkka Heinonen ja väitöskirjatutkija Joni Karjalainen Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Kirjassa kuvataan visio uusiutuvan energian yhteiskunnasta sekä neljä muutosskenaariota kertomuksina erilaisista muutoksen poluista. Näin tehdään aikamatka yhteiskuntaan, joka on sähköistetty uusiutuvia energialähteitä hyödyntäen, ja avataan vaihtoehtoisia näkymiä koko energia-alan tulevaisuuden pohdintaan.

Kirjan keskiössä on uusiutuva energia tuoreimman tieteellisen tiedon näkökulmasta. Samalla pohditaan uusiutuvan energian laajamittaisen käyttöönoton taloudellisia, teknologisia ja yhteiskunnallisia reunaehtoja ja vaikutuksia. Työskentelyn lähtökohtana on ollut havainto siitä, että yhteiskunnassa ja erityisesti energia-alalla kytee pinnan alla monenlaisia muutospaineita. Tarkoituksena on hahmottaa näiden kolmen keskinäistä vuorovaikutusta ja roolia ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kirjalle onkin erityistä sen tulevaisuustähtäys ja nousevan vertaisyhteiskunnan pohdinta.

Uuden tiedekirjan ovat kirjoittaneet professori Sirkka Heinonen ja väitöskirjatutkija Joni Karjalainen. Kirja julkaistaan Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa. Se on osa tiedeviestintähanketta, jota rahoittavat STEK ry, Sitra ja Turun yliopisto. Kirjasta tullaan myös julkaisemaan myöhemmin sähköinen versio ja siihen liittyvää oppimateriaalia.

Kirjan pdf-versio: https://www.utu.fi/fi/yksikot/ffrc/julkaisut/tutu-julkaisut/Documents/Tutu_1-2018.pdf

Kirjahaastattelut:
Joni Karjalainen