Uusi tietokirja reformaatiosta Suomessa julkistetaan 29.9.2016 klo 14.00 Turun linnan Eteläisessä salissa

22.09.2016

Pohjoinen reformaatio on uusi suurelle yleisölle suunnattu tietokirja, jossa tarkastellaan reformaatiota, sen leviämistä ja vaikutusta Ruotsin valtakunnan itäisessä osassa eli nykyisen Suomen alueella. Sen julkaisu liittyy lokakuun 2016 alkavaan kansainväliseen reformaation merkkivuoteen, jonka ansiosta reformaation (uskonpuhdistuksen) 500-vuotista historiaa muistellaan myös Suomessa ja erityisesti Turussa.

​Turun yliopiston tiedote 22.9.2016

Reformaation myötä kirkko menetti Ruotsissa suuren osan omaisuudestaan ja kuninkaasta tuli kirkon pää. Myös ymmärrys ihmisen suhteesta Jumalaan muuttui, suomen kielestä tuli kirja-kieli ja papisto sai mennä naimisiin. Pohjoinen reformaatio -teos vastaa kysymyksiin siitä, miten nämä muutokset näkyivät kirkon ja yhteiskunnan toiminnassa sekä ihmisten elämässä.

Media on tervetullut teoksen julkistamistilaisuuteen torstaina 29.9. klo 14.00 Turun linnan Eteläiseen saliin. Tilaisuuden avaan Turun yliopiston keskiajan ja uuden ajan alun keskuksen johtaja, kulttuurihistorian professori Marjo Kaartinen. Kirjaa esittelevät teokset toimittajat FT Meri Heinonen ja FT Marika Räsänen, minkä jälkeen dosentti Anu Lahtinen luennoi aiheesta Pudotuspeli: Aatelin ja kirkon valtataistelu reformaatiokaudella.

Pohjoinen reformaatio -tietokirja keskittyy reformaatioon kulttuurisena ilmiönä, uskonnollisena murroksena, jonka vaikutus näkyi yhteiskunnan eri osa-alueilla. Teoksessa reformaatiota lähestytään pitkällä aikavälillä, vasten keskiaikaista taustaa sekä 1600-luvun puhdas-oppisuutta, ja esiin tuodaan niin jatkumoita kuin muutoksia.

Käsiteltävät teemat ulottuvat kirkon hallinnon ja aatelin uskonnollisuuden pohdinnasta kaupunkilaisten arkeen ja kaupunki-kuvan muutoksiin. Pohjoinen reformaatio -kirjan lukuihin sisältyy myös katsauksia Eurooppaan, jotka antavat lukijalle mahdollisuuden tarkastella pohjoisen ilmiöitä suhteessa laajempaan kansain-väliseen murrokseen.

Pohjoinen reformaatio -teoksen kirjoittajina on suuri joukko suomalaisia historian, arkeologian, taidehistorian ja kielentutkimuksen asiantuntijoita.
Teoksen kustantavat Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies ja Turun Historiallinen Yhdistys ja se on julkaisupäivän jälkeen saatavilla kirjakaupoissa.

>> Teoksen sisällysluettelo https://apps.utu.fi/media/tiedostot/Sisa%cc%88llysluettelo.pdf

Lisätietoja sekä artikkelien kirjoittajien yhteystiedot:
FT  Meri Heinonen
Kulttuurihistoria