Uusia lastiturvallisuuden oppimateriaaleja vahinkojen vähentämiseksi ja henkilöturvallisuuden lisäämiseksi

02.09.2013

CARING-hankkeessa (Cargo securing to prevent cargo damages on road, sea, rail and air) on tuotettu kansainvälisessä projektiyhteistyössä lastiturvallisuuden oppimateriaalia käytettäväksi muun muassa oppilaitoksissa ja yritysten henkilöstökoulutuksissa. Oppimateriaaleissa on huomioitu eri kuljetusmuodot ja se tulee vapaasti saataville. Lastivahinkojen väheneminen tuo myös taloudellisia säästöjä ja vähentää ympäristöhaittoja.

​Turun yliopiston tiedote 2.9.2013

Idea CARING-hankkeeseen kehittyi Suomessa toimivan Lastiturvallisuustyöryhmä LASTUn ja Ruotsissa toimivan SAGIT - Säkring Av Gods I Trafik -työryhmän kansainvälisessä lastiturvallisuusyhteistyössä. Hankkeen koordinaattorina on toiminut Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus. Työryhmien toimintaan osallistuu elinkeinoelämän, viranomaisten ja tutkimus- ja oppilaitosten edustajia. Hanke alkoi lokakuussa 2011.

Opetusmateriaalien lisäksi hankkeessa on tuotettu mm. maantiekuljetusten kuormanvarmistukseen tarkoitetun pikaoppaan käännökset sekä kuormansidontalaskuri. Kaikki tuotettava materiaali perustuu päivitettyyn EN 12195-1:2010 -standardiin, IMO-määräyksiin ja muihin kuljetusmuotokohtaisiin kansainvälisiin säädöksiin. Kaikki materiaali on tuotettu suomeksi, ruotsiksi, italiaksi, saksaksi ja englanniksi.

Hankkeen tuotoksia esitellään seminaarissa "Cargo securing to prevent cargo damages" tiistaina 3.9.2013 Helsingissä, osoitteessa Restaurant Pääposti, Mannerheiminaukio 1 C. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan seminaaria.

Seminaarin yhteydessä järjestetään Suomen ja Ruotsin lastiturvallisuutyöryhmien LASTUn ja SAGITin ensimmäinen yhteiskokous. Yhteistapaamisen tavoitteena on lastiturvallisuuden parantamiseen liittyvien hyvien käytäntöjen levittäminen.

– Koska kuormat liikkuvat kansainvälisesti, on tärkeää tehdä rajat ylittävää yhteistyötä myös työryhmätasolla, painottaa LASTUn puheenjohtaja Petri Murto Suomen kuljetus- ja Logistiikka SKAL ry:stä.

Hanke saa osittain rahoituksen Euroopan komission Leonardo da Vinci -ohjelman kautta, jonka hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa Suomessa Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.

Luotu 02.09.2013 | Muokattu 07.07.2021