Uutta tietoa syöpälääkkeiden vaikutuksesta

14.06.2016

Pim-kinaasit ovat syöpäsolujen kasvua ja leviämistä edistäviä entsyymejä. Turkulaiset tutkijat ovat löytäneet uutta tietoa Pim-kinaasien toimintaa rajoittavien lääkeyhdisteiden vaikutuskohteista. Tätä tietoa tarvitaan, sillä niin Turussa kuin kansainvälisissä lääketehtaissa on kehitteillä Pim-täsmäyhdisteitä, joista toivotaan apua kiinteiden kasvainten ja verisolusyöpien hoitoon.

​Turun yliopiston tiedote 14.6.2016

Rintasyöpä ja eturauhassyöpä ovat suomalaisten yleisimmät syöpätyypit. Siksi on tärkeää saada lisää tietoa niiden kehitykseen vaikuttavista tekijöistä ja uusien lääkeaineiden mahdollisista vaikutuskohteista.

– Tutkimuksissamme löytyi kolme uutta Pim-kinaasien kohdeproteiinia, jotka edistävät eturauhassyöpäsolujen liikkuvuutta. Näin saatiin uutta tietoa siitä, mitä kautta Pim-kinaaseihin kohdistetut lääkeyhdisteet ehkäisevät eturauhassyövän leviämistä, sanoo tutkimuksia koordinoinut dosentti Päivi Koskinen Turun yliopiston biologian laitokselta.

– Nämä yhdisteet vaikuttavat myös solujen kykyyn kiinnittyä toisiinsa, lisää tutkimuksissa mukana ollut professori Jyrki Heino Turun yliopiston biokemian laitokselta.

Syöpäsoluille on ominaista, että ne pystyvät tehokkaasti vaihtamaan aineenvaihduntaansa happea vaativasta soluhengityksestä käymisreaktioihin, mikä nopeuttaa ja helpottaa solujen kasvua.

– Rintasyövässä tätä tapahtumaa säätelee Notch1-proteiini, joka on yksi nyt löydetyistä kolmesta uudesta Pim-kohdeproteiinista. Tutkimuksissa havaittiin, että Pim-kinaaseihin kohdistetut lääkeaineet säätelevät rintasyöpäsolujen aineenvaihduntaa ja samalla hidastavat kasvainten kasvua, sanoo tutkimuksissa mukana ollut dosentti Cecilia Sahlgren Åbo Akademista.

Nyt julkaistut tutkimustulokset ovat osa Turun yliopistossa opiskelevien Niina Santion ja Maria Salmelan sekä Åbo Akademissa opiskelevan Sebastian Landorin väitöskirjatutkimuksia.

– Tuloksemme osoittavat, että Pim-kinaasit ja niihin kohdistetut lääkeyhdisteet ovat tärkeitä taistelussa sekä rinta- että eturauhassyöpää vastaan, sanoo Niina Santio Turun yliopiston biologian laitokselta.

>> Tutkimusartikkeli Experimental Cell Research -julkaisusarjassa

>> Tutkimusartikkeli Oncotarget -julkaisusarjassa