Uutta tutkimusta vanhojen kirjojen kielestä ja visuaalisuudesta

16.10.2014

Jo paljon ennen digitaalista mediaa kirjoittajan viestiä välitti sanojen ohella tekstin ulkoasu. Turun yliopisto järjestää 24.–25.10.2014 kansainvälisen symposiumin, jossa eri alojen tutkijat tarkastelevat keskiaikaisten käsikirjoitusten ja uuden ajan alussa painettujen kirjojen kielellisiä ja visuaalisia piirteitä sekä niiden yhteisvaikutusta.

​Kielitiede kohtaa kirjahistorian: kohti uusia näkökulmia -symposiumin pääpuhujia ovat Colette Moore Washingtonin yliopistosta Seattlesta, Jukka Tyrkkö Tampereen yliopistosta ja Daniel Wakelin Oxfordin yliopistosta. Kaikkiaan symposiumiin osallistuu lähes kolmekymmentä tutkijaa kuudesta eri maasta.

Moore keskittyy tutkimuksessaan pragmatiikkaan, sosiolingvistiikkaan ja tyylioppiin. Wakelinin tutkimus käsittelee 1300–1525-lukujen englantilaisen kirjallisuuden luku- ja kirjoitustapoja. Tyrkkö puolestaan tarkastelee lingvistiikan ja kirjahistorian välistä intellektuaalista synergiaa.

Tapahtuma tarjoaa keskustelufoorumin pragmatiikan, filologian, kirjahistorian ja digitaalisen humanismin menetelmien yhdistämisestä kiinnostuneille tutkijoille. Symposiumissa kuullaan yhteensä kaksitoista esitelmää.

Symposiumin järjestää englannin kielen oppiaineen Pragmatics on the Page -tutkijaryhmä (PoP), ja sen pääsponsori on TUCEMEMS, keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa.

Tapahtuma järjestetään Turun pääkirjaston Studiossa, ja se on avoin syyskuun loppuun mennessä ilmoittautuneille.

Twitter: #PoPsymp

Luotu 16.10.2014 | Muokattu 27.07.2021