Uutuusteoksen julkistamistilaisuus 1.10.: Tuoreita näköaloja sota-ajan turkulaisten arkeen

25.09.2014

​Turun yliopiston tiedote 25.9.2014

Median edustajat ovat tervetulleita kirjan ”Elämää sotavuosien Turussa 1939–1945” julkistamistilaisuuteen!

Aika: ke 1.10.2014 klo 14.15
Paikka: Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos, Janus-salin aula, Sirkkalan kampus (Kaivokatu 12, Turku)

Tilaisuuden avaa Turun Historiallisen Yhdistyksen julkaisuvastaava dosentti Pertti Grönholm. Kirjasta kertovat teoksen toimittajat ja kirjoittajat.

Turun Historiallisen Yhdistyksen julkaisema ”Elämää sotavuosien Turussa 1939–1945” nostaa esiin sota-ajan vähemmän tunnetun puolen eli tavallisten ihmisten elämän ja arjen kotirintamalla. Laajaan alkuperäisaineistoon tukeutuen teoksen artikkelit luotaavat turkulaisten kokemuksia toisessa maailmansodassa. Kirjan teemoihin kuuluvat muun muassa kaupungin pommitukset, kotirintaman maanpuolustustyö, sotasensuuri ja propaganda, turkulaisten suhteet kaupungissa oleskelleisiin saksalaisiin ja neuvostoliittolaisiin, turkulaisten vasemmistolaisten kohtalot, lasten ja nuorten koulunkäynti, turkulaisperheiden toimeentulo ja avustustoiminta sekä teollisuuden rooli sota-aikana ja kaupunkilaisten ponnistukset työelämässä.

Teoksen keskeisenä ajatuksena on luoda laaja näköala sota-aikaan ymmärtäen sota koko yhteiskuntaa ja sen jäseniä syvästi koskettaneena ilmiönä. Teos sisältää runsaasti aiemmin julkaisematonta kuvamateriaalia yksityisistä ja julkisista kokoelmista. Teoksen ovat toimittaneet dosentti Pertti Grönholm, FT Pirkko Kanervo, VTM Olli Kleemola ja FM Antti Nyqvist. Heidän lisäkseen teoksen laajaan kirjoittajajoukkoon kuuluu tunnettuja Turun ja Suomen historian ammattitutkijoita ja asiantuntijoita. Teos perustuu osittain vuosina 2009 ja 2010 järjestettyihin ja suuren suosion saavuttaneisiin Turun Historiallisen Yhdistyksen järjestämiin luentosarjoihin sota-ajan arjesta Turussa.

Julkaisun tiedot:
Elämää sotavuosien Turussa 1939–1945