Uutuusteos kuvaa matemaatikko Arto Salomaan uraa ja elämää

13.06.2017

Elämäkertateos luo kokonaisvaltaisen kuvan yhden Suomen merkittävimmän tieteentekijän elämästä.

​Turun yliopiston tiedote 13.6.2017

Median edustajat ovat tervetulleita teoksen julkistamistilaisuuteen.
Aika: 16.6.2017 klo 17.30
Paikka: luentosali XVII, Quantum-rakennus, Turun yliopisto

Turun yliopiston matematiikan emeritusprofessori, akateemikko Arto Salomaa on yksi diskreetin matematiikan ja teoreettisen tietojenkäsittelytieteen uranuurtajista. Salomaan tärkeimmät tieteelliset työt käsittelevät automaattien teoriaa ja formaaleja kieliä. Näihin tutkimuksiin liittyen hän nousi kansainvälisen tiedeyhteisön kärkeen jo 1960-luvulla.

Arto Salomaa: Äijän näköinen matemaatikko -teoksen on kirjoittanut Helsingin yliopiston emeritusprofessori Jukka Paakki. Teos kuvaa Salomaan tieteellistä uraa ja avaa hänen tärkeimpiä tutkimusalueitaan ja -tuloksiaan. Elämäkerta valottaa myös Salomaan henkilökohtaista elämää – taustaa, lapsuutta ja nuoruutta, perhe-elämää sekä harrastuksia.

Kuuluisimpien tutkimustöidensä lisäksi Salomaa on opettanut ja tutkinut muun muassa moniarvologiikkaa, biopohjaista laskentaa ja – ensimmäisenä Suomessa – tietoturvaa ja salakirjoitusta. Salomaa on kouluttanut asiantuntijoita, jotka ovat olleet mukana nostamassa Suomea yhdeksi tietoliikenteen johtavista maista.

Vuonna 2001 Salomaalle myönnettiin akateemikon arvonimi, joka voi samanaikaisesti olla vain 12 suomalaisella tieteenharjoittajalla.

Elämäkerran julkaisee Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskus TUCS ja Turun yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitos.

Arto Salomaa: Äijän näköinen matemaatikko -teoksen julkistamistilaisuus pidetään perjantaina 16. kesäkuuta 2017 klo 17.30 Turun yliopiston Quantum-rakennuksessa luentosalissa XVII. Elämäkertaa myydään tilaisuudessa ja paikan päällä on mahdollisuus saada kirjaan signeeraus sekä kirjoittajalta että akateemikko Salomaalta itseltään.

Ion Petre, +358 2 215 3361, ipetre@abo.fi

Luotu 13.06.2017 | Muokattu 13.06.2017