Uutuusteos luo katsauksen kulttuurin tiloihin – julkistustilaisuus 12.2.2016

09.02.2016

Teos tarkastelee 1800-luvun alun eurooppalaista kulttuuria tilan näkökulmasta. Fyysisten tapahtumien lisäksi teos kartoittaa kuvittelun ja ajattelun tilallisia ulottuvuuksia.

​Turun yliopiston tiedote 9.2.2016

Tervetuloa teoksen ”Travelling Notions of Culture in Early Nineteenth-Century Europe” julkistustilaisuuteen.
Aika: 12.2.2016 klo 11.30
Paikka: Janus-salin aula (Kaivokatu 12), Turun yliopisto

Teos Travelling Notions of Culture in Early Nineteenth-Century Europe käsittelee 1800-luvun alkupuolen Eurooppaa ja sen kehitystä historiantutkimukselle vähemmän tutusta näkökulmasta – kulttuurisen tilan kautta. Kirjoittajat etsivät historiallisia ja yhteiskunnallisia muutosvoimia keskittymällä paikkoihin ja tiloihin, joihin aikakauden käsitykset kulttuurista ja sivilisaatiosta sijoittuivat.

Kirjassa tarkastellaan Ranskan vallankumouksen roolia, jatkuvaa kiinnostusta klassiseen sivilisaatioon ja sen paikkoihin, kaupunkikulttuurin nousua, matkustamista, metropolien ja raja-alueiden muuttuvia arvojärjestyksiä, modernin massamedian syntyä ja kolonialismia. Mukana on kirjoittajia myös Iso-Britanniasta, Grönlannista ja Tanskasta.

– Euroopassa 1800-luvun alkupuoli oli jatkuvien myllerrysten aikaa, niin poliittisesti kuin teknologisesti, ja kirja pyrkii nostamaan näkyville sen monitahoisen muutoksen, jossa useat toiminnan verkostot tai kartat työntyivät sisäkkäin toisiinsa, kertoo hanketta johtanut kulttuurihistorian professori Hannu Salmi.

Humanistisissa tieteissä tilan tutkimus on noussut viimeisen 20 vuoden aikana voimakkaasti esiin, ja tilallinen käänne on yksi monista nykytutkimuksen käänteistä. Uusi teos pohjautuu Suomen Akatemian rahoittamaan projektiin Travelling Notions of Culture: Itineraries of Bildung and Civilisation in Early Nineteenth-Century Europe (2012–2016). Kirja kokoaa yhteen projektin keskeiset tulokset.

Routledgen julkaiseman kirjan ovat toimittaneet professori Hannu Salmi, filosofiantohtori Asko Nivala ja dosentti Jukka Sarjala.

>> Tutustu teokseen: https://www.routledge.com/products/9781138122437

>> Teosta myy Amazon-verkkokauppa: http://www.amazon.com/Travelling-Notions-Nineteenth-Century-Routledge-Cultural-ebook/dp/B0171ZQVFY/ref=mt_kindle?_encoding=UTF8&me=

Luotu 09.02.2016 | Muokattu 11.08.2021