Valmiina työelämään! - mutta millä eväillä?

27.10.2016

Osaavatko korkeakouluista, ammattikorkeakouluista ja ammatillisista oppilaitoksista valmistuvat toimia nykyajan työelämässä? Tähän haetaan vastausta Valmiina työelämään! – mutta millä eväillä? -seminaarissa.

​Turun yliopiston tiedote 27.10.2016

Suomessa valmistuu vuosittain 15 000 ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta, 15 000 alemman korkeakoulututkinnon suorittanutta sekä 25 000 ammattikorkeakoulututkinnon suorittanutta. Ammatillisista oppilaitoksista valmistuu useita kymmeniä tuhansia opiskelijoita valmiina työelämään.

– Valmistuneilla on varmasti riittävät oman alansa tiedot, mutta millaiset ovat heidän muut työelämän edellyttämät  tietonsa ja taitonsa; ne, joilla he osallistuvat tasaveroisina työyhteisönsä ja työpaikkansa toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Tällaisten asioiden opettaminen on kovin vaatimattomasti järjestetty ja vain osassa oppilaitoksia, dosentti Jyrki Liesivuori Turun yliopistosta sanoo.

Seminaari liittyy Liesivuoren vetämään Valmiina työelämään -hankkeeseen, jossa Suomeen luodaan yhteistä työelämävalmiuksien koulutuspakettia.  Valmiina työelämään -hanke etsii keinoja tukea opiskelijan henkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia voimavaroja sekä muutoskykyä siirtyä työn ja työttömyyden sekä palkkatyön ja yrittäjyyden välillä.

Seminaariin osallistuu työelämän kehittäjiä, tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita sekä työpaikkojen, hallinnon ja työmarkkinajärjestöjen edustajia.

Toivotamme median tervetulleeksi seuraamaan seminaaria. Järjestämme toiveidenne mukaisesti haastattelutilaisuuksia lounaan äärellä kello 12.00 tai muuna teille sopivana aikana. Haastatteluista voi sopia etukäteen Jyrki Liesivuoren kanssa (p. 050 368 0096, jyrki.liesivuori@utu.fi)

Valmiina työelämään! – mutta millä eväillä? -seminaari 2.11. BioCityn (Tykistökatu 6, Turku) Maunon President-auditoriossa kello 9.30–15.30. Seminaarin johdattelijana Turun yliopiston informaatioteknologian dosentti Jyrki Liesivuori.

9.30 Aamukahvi
10.00 Avaus, rehtorit Kalervo Väänänen Turun yliopistosta ja Vesa Taatila Turun ammattikorkeakoulusta
Millaiseen työelämään? Alkon henkilöstöjohtaja Ty Bergman ja SITRAn johtaja Timo Lindholm,
Millaista työelämäopetusta nyt? rehtori Tauno Kekäle, Vaasan ammattikorkeakoulu
12.00 Lounas
13.00 Tulevaisuus ja työelämä, Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen professori Markku Wilenius
Millaisilla eväillä ja miten? Suomen ylioppilaskuntien liitto: Suomen opiskelijakuntien liiton hallituksen jäsen Alviina Alametsä, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liiton varapuheenjohtaja Sonja Raitamäki, VALTE – kansallista työelämäopetusta kaikille tasoille yhdistyksen puheenjohtaja Jasmina Khabbal, Turun yliopiston informaatioteknologian professori Tapio Salakoski.
15.00 Keskustelu ja yhteenveto

>> Lue lisää Valte-hankkeesta