Valokuvan ja omakuvan monet kasvot esillä Turussa

03.06.2014

Turussa järjestetään kesäkuussa lukuisia valokuva-aiheisia tapahtumia. Omakuvaa käsittelevän valokuvanäyttelyn, symposiumin ja Turun kasvot -kuvaustapahtuman järjestää verkosto, jossa on eri alojen asiantuntijoita kuten valokuvaa työssään käyttäviä terapeutteja, taiteilijoita, taidehistorioitsijoita ja opetusalan ammattilaisia. Tapahtumat ovat osa Suomen Valokuvaterapiayhdistys ry:n kymmenvuotisjuhlavuotta.

​Turun yliopiston tiedote 3.6.2014

Tapahtumat järjestää yhteistyöverkosto, jossa ovat mukana Suomen Valokuvaterapiayhdistys, kansainvälinen I am we_interactive image -ryhmä, Turun yliopiston avoin yliopisto, Turun taideakatemia ja Valokuvakeskus PERI. Median edustajat ovat tervetulleita lehdistötilaisuuteen:

Aika: ke 11.6. klo 12.00
Paikka: Turun taideakatemian köysiratagalleria, Linnankatu 54–60, Turku

Omakuva on pinnalla sosiaalisessa mediassa. Valokuvia, selfieitä ja arjen kuvia jaetaan enemmän kuin koskaan. Mutta mikä on omakuvan merkitys kuvausbuumin keskellä? Moderni tapa jakaa valokuvia on esimerkiksi sosiaalisen mediataiteen sivusto I am we_interactive image, jossa omia kuvia jaetaan ja kommentoidaan kuvapäiväkirjan tapaan.

Selfportrait.extended – laajennettu omakuva -valokuvanäyttely Köysiratagalleriassa 12.–19. kesäkuuta

Näyttelyssä on esillä Suomen Valokuvaterapiayhdistyksen ja kansainvälisen I am we_interactive image -ryhmän jäsenten ottamia valokuvia kymmenestä eri maasta. Yksi kuvista on mediataiteilija Wolf Nkole Helzlen turkulaisista kuvaama Turun Kasvot.

Wolf Nkole Helzle kuvaa Turun yhteisölliset kasvot 3.–7. kesäkuuta. Kuvauksia järjestetään mm. Portsakodissa, Brahea-keskuksessa, Turun kaupunginkirjaston pääkirjaston sisäpihalla, Hansa-korttelissa ja kauppatorilla. Kaikista kuvatuista ihmisistä rakennettu päällekkäiskuva ”Turun kasvot” lahjoitetaan lopuksi kaupungille. Kuvauksiin voivat osallistua kaikki kiinnostuneet.

Lisäksi Taideakatemialla järjestetään 12.–13. kesäkuuta kansainvälinen The Selfportrait.extended -symposium.

Valokuvan terapeuttinen käyttö kiinnostaa laajasti

Turun yliopiston Brahea-keskuksella on ollut keskeinen rooli valokuvan terapeuttisen käytön kouluttajana. Tänä kevään aiheesta on ollut tarjolla myös avoimen yliopiston ”Hyvinvointia ja terveyttä valokuvista” -opintojakso, joka keräsi heti mukaan 100 opiskelijaa eri puolilta maata.

Turkulaisten psykoterapeuttien ja valokuvataiteilijoiden perustama Suomen Valokuvaterapiayhdistys on kymmenen toimintavuotensa aikana laajentunut Suomessa siten, että sen aluejaoksia on jo seitsemällä paikkakunnalla. Myös kansainvälinen yhteistyö on ollut alusta alkaen vilkasta.

Lisätietoja:

Luotu 03.06.2014 | Muokattu 21.07.2021