Valokuvanäyttely muistuttaa Saaristomeren ainutlaatuisuudesta ja suojelutarpeesta

19.04.2017

Kauppakeskus Hansassa 24.4–4.5. esillä oleva Saaristomeren panoraama -valokuvanäyttely kertoo kuvin ja sanoin saariston monipuolisista kohteista. Näyttelyn rinnalla Saaristomerta esittelee samaa nimeä kantava valokuvateos.

​Turun yliopiston tiedote 19.4.2017

Hansatorin valokuvanäyttelyn isokokoiset panoraamakuvat esittelevät Saaristomeren luonnonmaisemia, perinnemaisemia ja asuttuja kohteita. Luontokuvaaja Jaakko Ruola on kuvannut Saaristomeren maisemia viimeisen kymmenen vuoden ajan.

– Sukuni on kotoisin Kustavista, jossa vietetyt lapsuuden ja nuoruuden ajat ovat jääneet lähtemättömästi mieleen. Pitkän tauon jälkeen innostuin saaristosta uudelleen, mutta meren pahoinvointi yllätti: sinileväkukinnat, rakkolevän riutuminen ja vesien sameus. Tästä syntyi halu vaikuttaa – tehdä kirja, koota näyttely ja ryhtyä keräämään ihmisiä toimimaan terveen meren puolesta. Ihmisen toiminta on meren pilannut, mutta meidän toimillamme se voidaan myös pelastaa, Ruola sanoo.

Rinnan näyttelyn kanssa Saaristomerta esittelee uusi valokuvateos, jossa on kuvien lisäksi tietokirjailija, Journalisti -lehden päätoimittaja Markku Lappalaisen saaristoa käsitteleviä tekstejä. Valokuvanäyttelyn avajaisten yhteydessä julkistettava kirja on puheenvuoro Saaristomeren suojelun puolesta ja tekijöidensä matka saariston kiehtovimpiin kohteisiin.

Valokuvanäyttely ja -kirja ovat osa Saaristomeren panoraama -hanketta, jonka tavoitteena on viestiä Saaristomeren suojelun puolesta. Näyttelyssä ja kirjassa kerrotaan esimerkiksi Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitos Seilin kenttäaseman toiminnasta. Seilin monitieteellinen tutkimus keskittyy etenkin Saaristomereen ja Itämeren alueeseen, ja tutkimuksen keskiössä on meriympäristön tilan pitkäaikaisseuranta.

– Saaristomeren panoraama -hankkeen tavoitteena on vaikuttaa tavallisiin kansalaisiin ja poliittisiin päättäjiin, jotta he ryhtyisivät välittömiin toimiin Saaristomeren tilan parantamiseksi. Uskon, että näyttävät panoraamakuvat ja ilmakuvat Saaristomerestä, sen tunnelmista ja valoista eri vuodenaikoina, asiantuntevin tekstein varustettuina, vaikuttavat kansalaisiin ja päättäjiin sekä tukevat viestiämme, Ruola sanoo.

Näyttely on esillä Hansatorilla 4.5. asti, jonka jälkeen se kiertää eri kohteissa. Touko-kesäkuussa näyttelyyn voi tutustua Saaristomeren tutkimuslaitoksella Seilissä, heinäkuussa kauppakeskus Myllyssä ja Tall Ships Races -tapahtumassa sekä syyskuussa Turun yliopistossa. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on näyttelyn ja kirjan suojelija.

Saaristomeren panoraama -valokuvanäyttelyn avajaiset ja kirjan julkistaminen

Median edustajat ovat tervetulleita avajaisiin, mutta muuten kyseessä on yksityistilaisuus. Yleisölle avoin avajaistilaisuus alkaa 24.4.2017 klo 18 Hansatorilla.

Aika: 24.4.2017 klo 16
Paikka: Café Tiljan (Åbo Svenska Teater, Aurakatu 10, Turku)

• 16.00 Tilaisuuden avaus, Markku Heikkilä
  • Kuvaesitys Saaristomerestä, Jaakko Ruola
  • Saaristomeren panoraama -valokuvanäyttelyn avaussanat, Kari Häkämies, maakuntajohtaja, Varsinais-Suomen liitto
  • Saaristomeren tulevaisuus, Kalervo Väänänen, rehtori, Turun yliopisto
  • Mukana Saaristomeren tulevaisuudessa, Timo Palviainen, kauppakeskusjohtaja, Hansakortteli
  • Saaristomeren panoraama -kirjan julkistaminen, Markku Heikkilä, Jaakko Ruola ja Markku Lappalainen
  • 17.00 Kahvitarjoilu ja pientä syötävää
  • 17.30 Valokuvanäyttelyyn tutustuminen, Hansatori, Jaakko Ruola ja Markku Lappalainen
  • 18.00 Valokuvanäyttelyn avaaminen yleisölle Hansatorilla, Markku Heikkilä, Jaakko Ruola, Markku Lappalainen, Jari Hänninen
  • 19.00 Tilaisuus päättyy

Meriaiheisella musiikilla näyttelyvieraita viihdyttää hanuristi Tero Valli.

Kuvia

Media voi hyödyntää kuvia vapaasti aiheeseen liittyvässä uutisoinnissa. Kuvaaja: Jaakko Ruola

Nauvon Berghamn: https://apps.utu.fi/media/kuvat/saaristomeren%20panoraama/Nauvon-Berghamn-1.jpg

Nauvon Berghamn panoraama: https://apps.utu.fi/media/kuvat/saaristomeren%20panoraama/Nauvon-Berghamn-panoraama.jpg