Valoteos avaa raumalaisen opettajankoulutuksen 120-vuotisjuhlan

12.01.2016

Taiteilija Tarmo Thorströmin luoma valoteos avaa raumalaisen opettajankoulutuksen 120-vuotisjuhlavuoden. Turun yliopisto kutsuu median juhlavuoden aloitukseen ja valoteoksen paljastukseen keskiviikkona 13.1. kello 16.00 Seminaarinmäelle (Seminaarikatu 1).

​Turun yliopiston tiedote 12.1.2016

Opettajankoulutuslaitoksen oma kasvatti Tarmo Thorström on raumalainen kulttuurin ja opetusalan sekatyömies ja pitsitaiteilija. Luokanopettajan opinnoissaan hän on opiskellut sivuaineenaan käsityökasvatusta painottuen tekstiilityön sisältöihin. Hänen erityisenä kiinnostuksen kohteena ja vahvuutenaan hänellä on kuitenkin raumalainen perinnekäsityö, pitsinnypläys.

Taiteilija Tarmo Thorström on paikalla julkistustilaisuudessa. Pyyrman trumputta juhlatilaisuuden avatuksi.

Seinälle heijastettava teos valaisee Seminaarinmäkeä sekä alkuvuoden että loppuvuoden pimeinä iltoina.

Raumalla on järjestetty opettajankoulutusta vuodesta 1896 alkaen. Se liittyi osaksi Turun yliopistoa, kun yliopistoon perustettiin kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitoksessa on reilut 900 opiskelijaa ja se tarjoaa luokanopettajan, käsityön aineenopettajan, lastentarhanopettajan ja kasvatustieteen (varhaiskasvatus)  koulutusta. Yksikkö toteuttaa yhdessä kasvatustieteiden laitoksen kanssa myös erityisopetuksen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot.

Varsinaista juhlapäivää vietetään 14.10.2016, jolloin päiväjuhlan puhujana on opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ja iltajuhlan pääpuhujana yliopiston rehtori Kalervo Väänänen

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 12.01.2016 | Muokattu 10.08.2021