Valtakunnalliset kaupunkitutkimuksen päivät kokoaa alan tekijät Turkuun

24.04.2013

Turussa vietetään kymmenensiä valtakunnallisia kaupunkitutkimuksen päiviä torstaista perjantaihin 25.-26. huhtikuuta. Päiville on tulossa liki 200 kaupunkitutkimuksen ammattilaista. Päivät järjestetään Turun yliopistossa.

​Turun yliopiston tiedote 24.4.

Tämän vuoden kaupunkitutkimuksen päivien teema on arvostusten vaikutus kaupunkikehitykseen. Päivillä haastetaan pohtimaan niitä yhteiskunnallisia ja arvojen muutoksia, jotka ohjaavat kaupunkien kehitystä eri aikoina.

Päivillä keskustellaan siitä, mistä alueiden identiteetin ja toimintojen ideat syntyvät ja minkälaisiin muutoksiin ne johtavat. Kysymys on erityisen tärkeä nykyisin, kun kaupunkialueita pyritään tiivistämään ja aiempi kaupunkirakenne toimii usein uuden rakentamisen raaka-aineena.

– Monissa esitelmissä pureudutaan niihin tavoitteisiin ja keinoihin, joilla kaupungit, yritykset, intressiryhmät tai muut toimijat tavoittelevat "parempaa kaupunkia”, sanoo Turun yliopiston kaupunkitutkimuksen tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila, joka on toiminut päivien tieteellisen toimikunnan varapuheenjohtajana.

Pääluennoitsijat ovat  Ann Markusen Minnesotan yliopistosta, Håkan Forsell Tukholman yliopistosta  ja Harri Andersson Turun yliopistosta.

Toinen päivien vahva teema on kehityskulkujen kansalaislähtöisyys, kansalaisyhteiskunnan tarjoamat vaihtoehdot, vuoropuhelu tai konfliktit siitä, miten kaupunkeja pitäisi kehittää.

– Voimistunut kansalaistoiminta näkyy uusina mahdollisuuksina kaupungeissa, kun toiminnassa esitetään konkreettisesti miten kaupunkia voi jalostaa asukkaille, toteaa päivien tieteellisen toimikunnan puheenjohtaja, yhdyskuntasuunnittelun professori emerita Hilkka Lehtonen.

Päivillä jaetaan perjantaina Vuoden 2012 paras kaupunkikirjoitus -palkinto parhaasta edellisen vuoden aikana kotimaisella kielellä julkaistusta alan tieteellisestä artikkelista.

Ohjelmaan kuuluu konferenssiesitelmien ja keskustelun lisäksi myös tutustumiskäyntejä turkulaiskohteisiin, kuten Aurajokivarteen, lähiöihin ja puutalokaupunginosiin.

Päivät järjestää yhteistyössä kolme tieteellistä seuraa, joista vetovastuussa on tänä vuonna Yhdyskuntasuunnittelun seura ry.

Kaupunkitutkimuksen päivät järjestetään Turun yliopiston Publicum- ja Educarium -rakennuksissa osoitteessa Assistentinkatu 7, Turku.

Luotu 24.04.2013 | Muokattu 12.11.2020