Vanhemmuuden neurobiologian huippuasiantuntija Yalen yliopistosta luennoi tiistaina 16.5. Turussa

12.05.2017

​Turun yliopiston tiedote 12.5.2017

Apulaisprofessori Helena Rutherford Yalen yliopiston Child Study Center’istä esittelee viimeisintä tutkimusta koskien vanhemmuuden neurobiologiaa 16.5. klo 13.00 – 14.45 Tyksin U-sairaalan Lastenklinikan luentosalissa järjestettävässä tilaisuudessa.

Luennon jälkeen tilaisuus avataan yhteiselle keskustelulle ja kysymyksille klo 16.00 asti. Esitys on suunnattu tutkijoille, kliinikoille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Yleisölle ilmoittautuminen on jo umpeutunut.

Tohtori Helena Rutherford toimii Yalen yliopiston lisäksi tutkijana ja kouluttajana University College London’issa ja Anna Freud Centerissä Englannissa. Vanhemmuuden neurobiologia on ajankohtainen ja parhaillaan erityisen aktiivisen tutkimuksen kohteena oleva aihe, jossa yhdistyvät psykologinen, psykiatrinen ja neurotieteellinen näkökulma. Rutherford on aiheen merkittävimpiä kansainvälisiä tutkijoita. Hän on Suomessa vierailulla pääluennoitsijana MLL:n ja Folkhälsanin seminaarissa ”Lapset, perheet ja mentalisaatio”, joka pidetään Helsingissä 17.- 18.5. Nyt kyseessä oleva luento liittyy tutkimusyhteistyöhön Turun yliopiston kanssa.

Fokuksessa varhainen vanhemmuus, tunteiden säätely, päihdeongelmat ja psyykkinen oireilu

Vanhemmaksi tulo on ihmisen elämässä poikkeuksellisen voimakas ja merkittävä siirtymävaihe, johon luonnostaan liittyy sekä psykologisia että neurobiologisia muutoksia, sekä äideillä että isillä. Muutokset alkavat jo raskausaikana ja niiden todennäköinen tarkoitus on luonnostaan edesauttaa vanhempaa huolehtimaan lapsestaan syntymän jälkeen.

Professori Rutherfordin tutkimustyö keskittyy selvittämään niitä neurokognitiivisia mekanismeja, jotka vaikuttavat varhaiseen vanhempana toimimiseen ja kykyyn säädellä tunteita, ja ovat yhteydessä vanhemmuudessa havaittaviin yksilöllisiin eroihin.

Hän on kiinnostunut myös päihdeongelman ja psyykkisen oireilun neurobiologisista vaikutusreiteistä vanhemmuuteen. Tarkempaa tietoa ja ymmärrystä tarvitaan vanhemmuuden hoito-ohjelmien suuntaamiseksi aiempaa osuvammin ja lapsen kehityksen tukemiseksi tehokkaammin.

Professori Rutherfordin viimeaikainen tutkimus on kohdistunut erityisesti raskausajan neurobiologiaan tilanteissa, joissa vanhemmalla on masennusta tai ahdistuneisuutta. Vanhemmuus käsitteenä sisältää monia eri ominaisuuksia ja tasoja. Rutherfordin työryhmä käyttää monia erityyppisiä menetelmiä: itseraportointiin kehitettyjä lomakkeita, käyttäytymistä ja toimintaa arvioivia testejä, fysiologisia mittauksia ja aivokuvantamista.

Tilaisuuden järjestävänä tahona on Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskus.

Lisätietoja: Dosentti Marjukka Pajulo, Turun yliopisto, marjukka.pajulo@utu.fi, puh. 040 749 7982

Luotu 12.05.2017 | Muokattu 12.05.2017