Vanhuus 100-vuotiaassa Suomessa: monitieteinen Gerontologia 2017 -kongressi Turussa 7.–9. kesäkuuta

01.06.2017

Median edustajat ovat tervetulleita Gerontologia 2017 -kongressiin Turun Messukeskukseen. Kongressi pidetään 7.–9. kesäkuuta, ja medialle järjestetään lehdistötilaisuus 7.6.2017 klo 14.30–15.15 (Turun Messukeskus, Kokoustila 7, Messukentänkatu 9–13, Turku).

​Turun yliopiston tiedote 1.6.2017

Tapahtumassa median edustajilla on mahdollisuus saada ajankohtaiskatsaus siitä, mitä kaikkea ikääntymiseen liittyvää tutkimusta, palveluja ja kehittämistoimintaa on käynnissä. Lehdistötilaisuuden avaa kongressin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, professori Riitta Suhonen. Tilaisuudessa on tavattavissa kaksi pääluennoitsijaa; professori Chris Gastmans Belgiasta ja professori Marja Jylhä Tampereen yliopistosta.

Professori Gastmans tutkii ikääntyneiden hoidon ja elämän loppuvaiheen eettisiä kysymyksiä. Professori Jylhä on Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen yhteisen Gerontologian tutkimuskeskuksen (GEREC) johtaja, jonka tutkimus kohdistuu pitkäikäisyyteen, terveyteen ja toimintakykyyn sekä koettuun terveyteen, mutta myös vanhenemisen yhteiskunnallisiin ja sosiokulttuurisiin näkökulmiin. Lisäksi tilaisuudessa on mahdollista tavata geriatreja sekä muita alan tutkijoita.

Gerontologia 2017 -kongressi, gerontologian päivät, järjestetään nyt yhdeksännen kerran. Tavoitteena on saattaa ikääntyneiden asioista kiinnostuneet alan ammattilaiset ja tutkijat esittämään kysymyksiä ja vastauksia ja vaihtamaan kuulumisia ikääntymiseen liittyvistä asioista. Päivillä esitellään viimeisintä kansallista tutkimusta, kehittämishankkeita ja uusia innovaatioita. Ohjelma on monitieteinen, ja se tarjoaa tuoreita näkökulmia gerontologian ja geriatrian tutkimukseen ja käytäntöön. Ohjelmassa on myös sessioita ikääntyneiden palveluihin ja hoitoon kohdistuvista kansallisista kärkihankkeista.

Päivien pääpuhujat ovat professori Chris Gastmans (Katholic University Leuven, Belgia), professori Marja Jylhä (Tampereen yliopisto), neuvotteleva virkamies Satu Karppanen (sosiaali- ja terveysministeriö), sisätautiopin dosentti ja erikoislääkäri Jan Sundell (Turun yliopistollinen keskussairaala), professori Finnbarr C Martin (King’s College London, Iso-Britannia), professori Hasse Karlsson (Turun yliopisto/TYKS Psykiatrian klinikka), professori Thomas Scharf (Newcastle University, Iso-Britannia) ja professori Teppo Kröger (Jyväskylän yliopisto).

Kongressin yleisteema on ”Vanhuus 100-vuotiaassa Suomessa”.

– Teemavalinnalla olemme halunneet korostaa suomalaisen yhteiskunnan saavutuksia, jotka ovat koituneet ikääntymisen eduksi ja hyvinvoinnin lisääntymiseksi. Haluamme erityisesti nostaa keskusteluun ikäihmisten omat voimavarat sekä sen, miten palvelut ja palvelujärjestelmä parhaiten tukisi iäkkäiden ihmisten toimintakykyä ja itsenäistä elämää. Kongressin pääteemat kohdistuvat ajankohtaisiin kysymyksiin: megatrendit hyvään vanhuuteen, vanhuuteen varautuminen, asuminen ja elinympäristöt vanhuudessa sekä muuttuva vanhuus, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, hoitotieteen professori Riitta Suhonen Turun yliopistosta kertoo.

Kongressin tarkka ohjelma ja lisätietoa pääpuhujista: http://gerontologia2017.fi/

professori, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Riitta Suhonen, Turun yliopiston hoitotieteen laitos
p. 050 435 0662, riisuh@utu.fi

yliopisto-opettaja, järjestelytoimikunnan sihteeri Minna Stolt, Turun yliopiston hoitotieteen laitos