Vapaan tutkimuksen edistäminen ja pakolaistutkijoiden tilanne esillä seminaarissa 7.6.

01.06.2018

Miten pakolaistutkijat voisivat uudistaa suomalaista korkeakoulutusta? Opetushallituksen, korkeakoulujen ja yritysten asiantuntijat keskustelevat aiheesta kaikille avoimessa seminaarissa torstaina 7.6. klo 10–17 Turun yliopistolla.

​Turun yliopiston tiedote 1.6.2018

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: torstai 7.6. klo 10–17
Paikka: luentosali X, Natura, Yliopistonmäki, Turun yliopisto

Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät yhteistyössä Turku Business Regionin kanssa englanninkielisen Renaissance by Refugee Scientists -seminaarin, jossa tarkastellaan eri näkökulmista pakolaistutkijoiden tilannetta. Seminaarissa pohditaan, kuinka vastaanottajamaat voisivat ottaa pakolaistutkijat paremmin mukaan etsimään ratkaisuja yhteisöjen haasteisiin.

– Kaikki tietävät, että Suomessa on huutava pula it-alan työntekijöistä ja tarvitsemme lahjakkaita ihmisiä näihin tehtäviin. Lisäksi erilaisista taustoista suomalaisiin yliopistoihin tulevat henkilöt tuovat mukanaan uusia näkemyksiä ja uudistavat yliopistojen perinteistä ajattelua, sanoo Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen johtaja Erkki Sutinen.

Siirtolaisinstituutin vastaava tutkija Marja Tiilikainen pohjustaa seminaarin keskustelua kertomalla, minkä verran Suomeen saapuu ihmisiä ulkomailta, ja pohtii erityisesti pakolaisena tulleiden asemaa Suomessa.

Tilaisuudessa kuullaan esimerkiksi Turku Business Regionin yhteyspäällikkö Pipa Turvasen puheenvuoro, joka käsittelee tapoja houkutella kansainvälisiä asiantuntijoita Turkuun ja Varsinais-Suomeen. Turvanen on ollut mukana luomassa uutta Talent Turku -verkostoa, joka helpottaa vuorovaikutusta niiden sidosryhmien välillä, jotka haluavat tehdä kaupungista kansainvälisesti houkuttelevan asuinpaikan.

Osana seminaaria esitetään dokumenttielokuva Science in Exile, joka kuvaa neljän pakolaistutkijan tilannetta. Konfliktit Syyriassa, Jemenissä ja Irakissa ovat pakottaneet tutkijat keskeyttämään työnsä ja pakenemaan kotimaistaan. Elokuvan on tuottanut kehittyvien maiden tiedeakatemia TWAS, jonka edustaja on paikalla kertomassa aiheesta.

Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat mukana kansainvälisessä Scholars at Risk -verkostossa, jonka tavoitteena on suojella vainottuja tutkijoita ja edistää tieteen ja tutkimuksen vapautta. Verkosto tukee eri tavoin hädässä olevia tutkijoita muun muassa kutsumalla heitä tieteellisiin konferensseihin tai vieraileviksi tutkijoiksi.

– Samalla verkosto edistää suomalaisen korkeakoulutuksen kehittämistä, sillä tänne tulevat tutkijat ovat erilaisten taustojensa vuoksi voimavara, joka haastaa meidät. Tutkijoiden monipuolisuus tukee yliopistojen keskeistä yhteiskunnallista tehtävää kriittisen ajattelun ja avoimen keskustelun edistäjinä. On tärkeää huomioida myös erilaisten kansainvälisten osaajien rooli positiivisen rakennemuutoksen edistäjinä kotimaansa lisäksi tuen myöntäneen korkeakoulun omalla alueella, esimerkiksi Varsinais-Suomessa, toteaa Sutinen, joka on Suomen Scholars at Risk -verkoston toinen puheenjohtaja.

Keskustelutilaisuus pureutuu tekniikan alan opiskelijamääriin

Renaissance by Refugee Scientists -seminaarin jälkeen tulevaisuuden teknologioiden laitos järjestää Turun yliopiston Agora-rakennuksessa keskustelutilaisuuden, jonka teemana on opiskelijamäärien kasvattaminen tekniikan alalla.

Mukana keskustelemassa ovat Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö ja tekoäly-yritys HeadAI:n Harri Ketamo. Ketamon tavoitteena on tuoda Suomeen 150 000 uutta tekniikan alan korkeakouluopiskelijaa.

Englanninkielinen keskustelutilaisuus pidetään torstaina 7.6. klo 17.30 alkaen Agoran 4. kerroksen aulatilassa.

Erkki Sutinen, p. 050 525 0460, erkki.sutinen(a)utu.fi

Renaissance by Refugee Scientists -seminaarin ohjelma ja ilmoittautuminen: https://tech.utu.fi/en/renaissance/

Luotu 01.06.2018 | Muokattu 01.06.2018