Vapauden tyyssija vai tyrannimainen maailmanpoliisi – luentosarja myyttien Yhdysvalloista

04.12.2013

Myyttien Yhdysvallat -luentosarjassa kuusi eri alojen asiantuntijaa tarkastelee kriittisesti maahan liitettyjä myyttejä. Sarja käynnistyy 10. joulukuuta Turun kaupunginkirjastossa suurlähettiläs Jukka Valtasaaren luennolla.

​Turun yliopiston tiedote 4.12.2013

Luentosarjan tarkoituksena on haastaa laajalle levinneitä uskomuksia Yhdysvalloista ja tätä kautta lisätä Yhdysvaltojen tuntemusta.

Luentosarjan järjestää Turun yliopiston yleisen historian oppiaine ja se on suunnattu kaikille Yhdysvalloista kiinnostuneille. Kaikki luennot pidetään Turun kaupungin pääkirjaston (Linnankatu 2) Studio-salissa klo 18–20.

Ohjelma:
10.12. Suurlähettiläs Jukka Valtasaari: Myytti Yhdysvalloista on katsojan silmässä
17.12. Tutkija Markus Kantola (Turun yliopisto): Oikeistolainen Yhdysvallat?
7.1. Professori Mikko Saikku (Helsingin yliopisto): Yhdysvaltalaiset ja luonto
14.1 Lehtori Ari Helo (Oulun yliopisto): Thomas Jeffersonin ”pimeä puoli”
21.1. Professori Auvo Kostiainen (Turun yliopisto): Ovatko kaikki tervetulleita? Siirtolaismyönteisyys ja -kielteisyys Yhdysvalloissa
28.1. Professori Markku Henriksson (Helsingin yliopisto): Alamon taistelu: myytti ja todellisuus

John Morton -keskus aloittaa toimintansa vuoden 2014 alussa

Turun yliopistossa käynnistää toimintansa 1.1.2014 Pohjois-Amerikkaan keskittyvä John Morton -tutkimuskeskus. Keskus sijoittuu yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan politiikan tutkimuksen laitoksen yhteyteen.

Keskuksen tehtävänä on koordinoida ja kehittää alan monitieteistä tutkimusta sekä opetuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen keinoin vahvistaa transatlanttista asiantuntemusta. Tutkimuksen ja opetuksen painopisteinä ovat yhteiskuntatieteelliset ja oman ajan historian teemat.

Valtakunnallisena yksikkönä John Morton -keskus toteuttaa tutkimushankkeita yhteistyössä yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Keskuksen johtajan ja tutkimuskoordinaattorin tehtävät ovat paraikaa avoimessa haussa. Keskuksen johtokunnan puheenjohtajaksi on nimetty professori Henri Vogt Turun yliopistosta.

Keskus on nimetty Yhdysvaltojen vuonna 1776 annetun itsenäisyysjulistuksen suomalaistaustaisen allekirjoittajan mukaan.

Luotu 04.12.2013 | Muokattu 09.07.2021