Varsinaissuomalaiset liha-alan toimijat pyrkivät parantamaan kilpailukykyään yhteistyöllä

19.01.2015

​Turun yliopiston tiedote 19.1.2015

Varsinaissuomalaiset lihantuottajat ja -jalostajat kokoontuvat keskustelemaan yhdessä tulevaisuuden osaamistarpeistaan sekä tavoista koulutuksen ja työelämän vuoropuhelun vahvistamiseksi. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita Lihaketjun osaamisen ennakointifoorumiin:

Aika: torstai 22.1.2015 klo 12.00–14.30
Paikka: Datacity, auditorio (Lemminkäisenkatu 14–18, Turku)

Varsinais-Suomi on mittava lihantuotantomaakunta. Erityispiirteinä on voimakas sian-, broiler- ja lampaanlihantuotannon keskittyminen. Neljäsosa koko maan sianlihasta tuotetaan Varsinais-Suomessa, mikä tarkoittaa myös, että suuri osa maakunnan maatalouden myyntituloista tulee sikasektorilta. Lisäksi lammassektori on voimakkaassa kasvussa. 12 % koko maan lammastiloista on Varsinais-Suomessa. Kotimaisen lampaanlihan kysyntä on jatkuvasti nousussa ja erityisesti lounaissuomalaiset lammastilat uskovat myytyjen karitsojen lukumäärän kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä (Suomen Gallup Elintarviketieto 2014).

Monipuolisen alkutuotannon lisäksi Varsinais-Suomessa on 60 erikokoista liha-alan jalostusyritystä. Näille ominaista on erikoistuotteiden valmistaminen suoraan kuluttajille tai paikalliseen vähittäismyyntiin.

– Lihaketju on jatkuvassa murroksessa. Asiakkaiden kulutusvalintojen moninaistuminen heijastuu myös yrityksiin erilaisina vaateina. Yritysten on pidettävä jatkuvasti huolta sekä yrittäjän että henkilökunnan osaamisesta sekä varmistettava hyvinkin käsityövaltaisen alan menestyminen nimenomaan huippuosaamisen avulla, projektipäällikkö Johanna Mattila Turun yliopistosta sanoo.

Varsinais-Suomessa on vahvaa elintarvikealan koulutustarjontaa niin 2. asteen koulutuksessa, ammattikorkeakoulussa kuin yliopistossakin.

– Tämän koulutusverkoston saaminen yritysten käyttöön on ensisijaisen tärkeää. Kaivataan molemminpuolista aktiivisuutta keskustella ja tuoda julki tämän päivän sekä tulevaisuuden osaamistarpeita, joihin koulutuksenjärjestäjien tulisi vastata. Yhteistyöllä varsinaissuomalaisen lihaketjun kilpailukykyä saadaan parannettua.

Luotu 19.01.2015 | Muokattu 29.07.2021