Varustamobarometri: Myönteinen suhdannekäänne näkyvissä merikuljetusmarkkinoilla

21.11.2013

Tänään julkistetun Varustamobarometrin mukaan merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne on hieman kohentunut viimeisen 12 kuukauden aikana. Suhdannetta kuvaava indikaattori on edelleen negatiivinen, mutta tulevaisuudennäkymät ovat viimein muuttuneet myönteisempään suuntaan. Kuljetuskysyntä on lähtenyt jo lievään nousuun, mutta kilpailu merikuljetusmarkkinoilla on vastaajien mukaan kiristynyt.

​Turun yliopiston merenkulkualan koulutus ja tutkimuskeskuksen tiedote, 21.11.2013

Odotettavissa olevan suhdanteiden ja kuljetuskysynnän myönteisen käänteen ohella myös Suomen meriliikenteen tuonnin ja viennin ennustetaan kääntyvän lievään kasvuun. Viennin ja tuonnin osalta viidennes vastaajista ennakoi kuljetusmäärien kasvavan jonkin verran. Kilpailutilannetta kuvaava tunnusluku on negatiivisin koko barometrin historiassa.

Merikuljetusrahtien hinnat ovat koko varustamobarometrin ajan heilahdelleet melkoisesti. Viime 12 kuukauden aikana rahtien hinta on ollut laskeva. Puolet vastaajista arvioi hintojen pysyvän ennallaan seuraavalla tarkasteluajanjaksolla ja kolmannes uskoo hintojen nousevan jonkin verran.

Polttoaineen hinta kääntymässä jälleen nousuun

Polttoaineen hinta on vastaajista neljänneksen mukaan laskenut jonkin verran ja noin kolmanneksen mukaan noussut jonkin verran. Tämä myönteinen kehitys ei kuitenkaan vastaajien mukaan tule jatkumaan, vaan ennusteen mukaan bunkkerin hinnan odotetaan seuraavan vuoden aikana nousevan.

Suurin osa varustamoista valitsee vähärikkisen polttoaineen vuonna 2015

Varustamoilta tiedusteltiin, mitä polttoaineita tai teknologioita ne aikovat ottaa käyttöön noudattaakseen kiristyvää rikkipitoisuusrajaa lähitulevaisuudessa vuonna 2015 ja vuonna 2020, kun polttoaineen rikkipitoisuuden raja tulee olemaan edelleen 0,1 % SECA-alueella ja globaalisti 0,5 %. Ylivoimaisesti suurin osa eli 88 prosenttia vastaajista valitsi vaihtoehdokseen 1.1.2015 alkaen MGO:n (marine gas oil), jonka rikkipitoisuus on 0,1 %. Vain 13 prosenttia vastaajista uskoi käyttävänsä tuolloin rikkipesuria. Moottorin muuttamista siten, että nesteytetyn maakaasun eli LNG:n käyttö polttoaineena on mahdollista, uuden LNG-käyttöisen aluksen hankkimista tai muuta vaihtoehtoista keinoa ei uskonut käyttävänsä yksikään vastanneista varustamoista. Suomalaiset ja muut eurooppalaiset varustamot pitkälti samoilla linjoilla.

Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus, Shortsea Promotion Centre Finland
Minna Alhosalo, GSM 040 176 4520, s-posti: minna.alhosalo(at)utu.fi
Riitta Pöntynen GSM 040 351 0476, s-posti: riitta.pontynen(at)utu.fi

Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlandin 11. varustamobarometrilla kartoitettiin varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä lokakuussa 2013. Kysely suunnattiin Suomen Varustamot ry:n jäsenvarustamoille sekä tärkeimmille em. yhdistykseen kuulumattomille suomalaisille varustamoille. Kriteerinä oli lisäksi se, että varustamot kuljettavat rahtitavaraa ulkomaan liikenteessä.

SPC Finlandin Varustamobarometri 2013 julkistettiin Helsingissä torstaina 21. marraskuuta 2013 klo 8.30. Julkistamistilaisuus pidetään Tapahtumatalo Bankissa, Unioninkatu 20.

Luotu 21.11.2013 | Muokattu 08.07.2021