Venäjä futiskisojen isäntänä: seminaari jalkapallon, politiikan ja median välisistä kytköksistä 23.3.

19.03.2018

Maailman kenties suosituimman ja levinneimmän urheilulajin päätapahtuma on perinteisesti ollut seuratuimpia kansainvälisiä mediatapahtumia. Tulevana kesänä Venäjä isännöi ensimmäistä kertaa jalkapallon MM-kisojen lopputurnausta. Turun yliopistossa 23.3.2018 järjestettävässä seminaarissa tarkastellaan Venäjän futiskisojen innoittamana urheilun megatapahtumien historiaa, jalkapallon ja politiikan kansallisia ja globaaleja kytköksiä sekä median roolia näissä tapahtumissa. Seminaari on avoin kaikille kiinnostuneille.

Turun yliopiston tiedote 19.3.2018

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seminaariin.

Aika: pe 23.3.2018
Paikka: Sirkkalan kampus, Artium, Janus-sali (Kaivokatu 12, Turku)
Ilmoittautuminen 22.3. mennessä (pia.koivunen@utu.fi)

Tulevana kesänä Moskova yhdessä kymmenen muun Euroopan puoleisen Venäjän kaupungin kanssa isännöi ensimmäistä kertaa jalkapallon MM-kisojen lopputurnausta. Kisojen yllä leijuu tavallista enemmän varjoja.

Venäjän viime vuosien ulkopolitiikka Krimin valtauksineen ja Ukrainan kriiseineen, kisapaikkojen rakentamiseen liitetyt ongelmat ja kansainvälisen jalkapalloliiton FIFA:n sisällä vellonut korruptioskandaali ovat langettaneet tummia pilviä kisojen ylle.

– Kesällä 2018 jalkapallon MM-kisat pelataan ensimmäistä kertaa maassa, jota kurjistavat laajat taloudelliset pakotteet ja joka on sotilaallisessa konfliktissa naapurimaansa, jalkapallon 2012 EM-kisojen isännän Ukrainan kanssa, seminaarin järjestelyistä vastaava yleisen historian tutkijatohtori Pia Koivunen toteaa.

Venäjä on Putinin presidentti- ja pääministerikausilla isännöinyt useita megatapahtumia.

– Isojen kansainvälisten tapahtumien tuominen Venäjälle on ollut yksi Putinin pehmeän vallankäytön, soft powerin, välineitä. On haluttu näyttää, että Venäjä pystyy järjestämään suuren kokoluokan tapahtumia ja sillä tavoin pyritty nostamaan maan profiilia ulkomailla. Kotimaassa megatapahtumat vahvistavat kansallistunnetta, ylpeyttä omasta maasta, toisaalta ehkä lisäävät Putinin kannatusta, Koivunen summaa.

Seminaarin tarkoituksena on tarkastella Venäjän futiskisojen innoittamana urheilun megatapahtumien historiaa, jalkapallon ja politiikan kansallisia ja globaaleja kytköksiä sekä median roolia näissä tapahtumissa. Kuinka urheilun megatapahtumia rakennetaan ja hyödynnetään? Kenen ehdoilla ja ketkä niitä rakentavat? Miten perinteinen ja sosiaalinen media osallistuvat tapahtumien tuottamiseen?

– Megatapahtumia on tutkittu paljon eri tieteenaloilla, historiassa, mediatutkimuksessa, politiikan tutkimuksessa, talouden ja turismin tutkimuksessa vain muutamia mainitakseni. On tärkeää tuoda näitä näkökulmia yhteen, koska kyseessä on hyvin moniulotteinen ilmiö, jota ei voida yhden tieteenalan metodeilla tyhjentävästi selittää, Koivunen pohtii.

Seminaarin puhujat ovat professori Vesa Vares (poliittinen historia), futistohtori Sami Kolamo (mediatutkimus, Tampereen yliopisto), yliopistonlehtori Mari Pajala (mediatutkimus), yliopistonlehtori Riikka Turtiainen (digitaalinen kulttuuri) sekä tutkijatohtori Pia Koivunen (yleinen historia). Seminaarin järjestää Turun yliopiston yleisen historian oppiaine.

Venäjä futisisäntänä 2018 -seminaarin ohjelma

10.15   Venäjä kansainvälisissä tapahtumissa 1800-luvulta Putinin 2000-luvun megatapahtumabuumiin (tutkijatohtori Pia Koivunen, yleinen historia, Turun yliopisto)

11.00   Kuoleman ottelusta rahan valtaan. Neuvostoliittolainen/venäläinen jalkapallo ja politiikka 1930-luvulta 2010-luvulle (prof. Vesa Vares, poliittinen historia, Turun yliopisto)

12.00    Lounastauko