Verenpainelääkkeet yllättäen tehokkaita syövän leviämisen estämisessä

13.12.2016

Turun yliopiston tutkijat ovat löytäneet uuden tavan estää syövän leviämistä laboratoriokokeissa. Jo potilaskäytössä olevat verenpainelääkkeet estävät syöpäsolujen liikkumista.

​Turun yliopiston tiedote 13.12.2016

Akatemiaprofessori Johanna Ivaskan ja tutkijatohtori Guillaume Jacquemet’n johtama tutkimusryhmä havaitsi lääkeaineseulonnoissa, että potilaskäytössä olevilla verenpainelääkkeillä on aiemmin tuntematon kyky estää rinta- ja haimasyöpäsolujen liikkumista. Kalsiumkanavia salpaavat verenpainelääkkeet estävät tehokkaasti aggressiivisten syöpäsolujen liikkeen.

Syövän tekee tappavaksi sen kyky levitä elimistössä hallitsemattomasti ympäröiviin kudoksiin ja muihin elimiin. Yhtenä vaihtoehtona syövän leviämisen estämiseen pidetään nykyään niin kutsuttua lääkkeiden uudelleen suuntaamista. Tutkijat seulovat isoja lääkeainekirjastoja selvittääkseen muihin sairauksiin hyväksyttyjen lääkkeiden tehoa levinneen syövän hoitomuotona.

‒ Uusien lääkkeiden kehittäminen on hidasta ja kallista. Oli todella iso yllätys, että lääkeaineseulontamme toivat esiin kalsiumkanavia estävien verenpainelääkkeiden tehon estää syöpäsolujen liikkumista. Tähän asti ei ole edes tiedetty kyseisten kanavien ilmentymisestä syöpäsoluissa, akatemiaprofessori Ivaska kertoo.

Syöpäsolun ”tahmeat sormet” mahdollistavat sen liikkumisen

Turun yliopiston professori Johanna Ivaskan tutkimusryhmä Turun biotekniikan keskuksessa on jo vuosia pyrkinyt ymmärtämään, miten syöpäsolut leviävät potilaan kudoksissa synnyttäen etäpesäkkeitä.  Ryhmä havaitsi muutama vuosi sitten, että erityisesti aggressiiviset syövät leviävät myosiini-10-nimisen proteiinin avulla.

‒ Kyseistä proteiinia ilmentävissä syöpäsoluissa on pinnallaan runsaasti filopodia-ulokkeita. Nämä ovat kuin solun pinnalta työntyviä tahmeita sormia, joiden avulla solu tunnustelee ympäristöään ja ryömii eteenpäin, vähän kuin sokea hämähäkki liikkeessä, tutkijatohtori Jacquemet kertoo.

Tutkimusryhmä havaitsi, että kalsiumkanavia salpaavat verenpainelääkkeet estivät juuri näiden tahmeiden sormimaisten ulokkeiden toiminnan ja estivät tehokkaasti aggressiivisten syöpäsolujen liikkeen.

‒ On mahdollista, että näillä lääkkeillä voitaisiin estää syövän leviämistä myös potilaissa, mutta tämä vaatii vuosien lisätutkimuksia. Tällä hetkellä testaamme lääkkeiden tehoa estää syövän leviäminen eläinkokeissa

Tutkimustulokset julkaistiin Nature Communications -lehdessä:

L-type calcium channels regulate filopodia stability and cancer cell invasion downstream of integrin signalling. Jacquemet G, Baghirov H, Georgiadou M, Sihto H, Peuhu E, Cettour-Janet P, He T, Perälä M, Kronqvist P, Joensuu H, Ivaska J. Nat Commun. 2016 Dec 2;7:13297. doi: 10.1038/ncomms13297.

Kuva median käyttöön:

https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/syopasolu-tahmeat-sormet.png (Kuva: Guillaume Jacquemet, Turun yliopisto)

Korkean resolution mikroskooppikuva aggressiivisesti leviävästä rintasyöpäsolusta (violetti), jonka pinnalla ilmenee myosiini-10-positiivisia filopodioita, ”tahmeita sormia” (vihreä).

Lisätietoja:
akatemiaprofessori Johanna Ivaska, johanna.ivaska@utu.fi, p. 040 502 0812