Video nostetaan keskiöön Jukka Sihvosen juhlaseminaarissa 27.9.

19.09.2013

Mediatutkimuksen oppiaine järjestää elokuvatutkimuksen professori Jukka Sihvosen 60-vuotispäivän kunniaksi kaikille avoimen juhlaseminaariin Video: media, taide, teknologia. Seminaarissa julkaistaan Sihvosen uusin teos Aivokuvia (Eetos, 2013).

​Turun yliopiston tiedote 18.9.2013

Jukka Sihvosen juhlaseminaari, pe 27.9.2013 alkaen kello 14.15 Janus-auditoriossa (Sirkkalan kampusalue, Kaivokatu 12, Turun yliopisto)

klo 14.15-16.15
Juha Samola (pääsihteeri, AVEK): AVEK ja mediakulttuurin kehitys
Milla Moilanen (mediataiteilija): Printtejä ja pikseleitä
Perttu Rastas (erikoissuunnittelija, Valtion taidemuseo): Ajetaan me videolla – videotaiteen lähihämärää
Pasi Väliaho (senior lecturer, Goldsmiths, UK): Mikä tekee kuvasta kriittisen?
klo 16.15–17.00
Jukka Sihvonen: Aivokuvia -teoksen julkaiseminen

Jukka Sihvosen Aivokuvia-tutkimus uudistaa elokuvateoreettista ajattelua

Professori Jukka Sihvosen uusi tutkimus Aivokuvia. Elokuva, teoria, Deleuze on ensimmäinen suomeksi kirjoitettu monografia filosofi Gilles Deleuzen elokuvaa koskevasta ajattelusta. Sihvonen ei kuitenkaan toista Deleuzen käsitteistöä kuten niin usein kansainvälisissä Deleuze-kommentaareissa tehdään, vaan muokkaa ja uudistaa sitä tuoreesti ja innovatiivisesti.

Teos paneutuu pohtimaan sitä, miten elokuvallinen ilmaisu toimii. Aivokuvia kehittelee uusia käsitteitä elokuvien tutkimiseen. Aivokuvia onkin yhtäältä elokuvateoriaa kehittelevä ja toisaalta tarkkaa analyysiä tarjoava tutkimus.

Tutkimus suhtautuu kriittisesti psykoanalyyttiseen elokuvateoriaan, jossa elokuva nähdään maailman representaationa, kuvastimena. Sihvonen sen sijaan kiinnittää huomion elokuvaan ”koneena”, joka tekee maailman uudella tavalla koettavaksi ja ilmaisevaksi. Tätä ajatusta Sihvonen kehittelee kolmen ydinkäsitteen kautta. Kuvastin-osiossa Sihvonen pohtii, miten elokuvailmaisua ja katsomiskokemusta voi tarkastella muutoinkin kuin psykoanalyyttiselle teorialle ominaisen samastumisen kautta. Laskos-osio puolestaan keskittyy elokuvailmaisun estetiikkaan painottamalla rytmin ja vaihtuvien intensiteettien osuutta katsomiskokemuksessa. Viimeisessä halu-osiossa Sihvonen käsittelee erilaisia muodonmuutoksia ja identiteetin rajoja.

Kukin osio tarkentuu tiettyjen elokuvaohjaajien tuotannon tarkasteluun. Kuvastin-osuudessa Sihvonen paneutuu Andrei Tarkovskin Peili-elokuvaan. Laskosta tarkastellessaan Sihvonen analysoi Kathryn Bigelowän tuotantoa. Viimeinen, halu-osio, puolestaan keskittyy David Cronenbergin elokuvien tarkasteluun.

Filosofian tohtori Jukka Sihvonen toimii elokuvantutkimuksen professorina Mediatutkimuksen oppiaineessa Turun yliopistossa. Hänen aiempia teoksiaan ovat mm. Aineeton syli (Gaudeamus 1996), Konelihan värinä (Like 2001), Mediatajun paluu (Like 2004) ja Idiootti ja samurai. Tuntematon sotilas elokuvana (Eetos 2009).

Luotu 19.09.2013 | Muokattu 07.07.2021