Vihan pitkät jäljet -hanke aloittaa keskustelun vihapuheen historiasta

27.03.2017

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Marjo Kaartisen johtama Argumenta-hanke Vihan pitkät jäljet käynnistyi vuoden alussa. Hankkeen ensimmäinen medialle ja yleisölle avoin tapahtuma, Kiehumispiste-elokuvanäytös ja paneelikeskustelu, järjestetään torstaina 30.3.

​Turun yliopiston tiedote 27.3.2017

Aika: to 30.3. klo 17 (elokuvan kesto 90 min, jonka jälkeen paneelikeskustelu)
Paikka: Turun yliopiston Sirkkalan kampus, luentosali Janus (Artium, 1. krs, rakennus T53 kampuskartalla www.utu.fi/kartta, Kaivokatu 12, Turku)

Kiehumispiste on dokumenttielokuva, joka esittelee vihaisen ja jakautuneen Suomen eri osapuolet Odinin sotureista turvapaikanhakijoihin – kunnioittaen ja stereotypioita karttaen. Se on tarkoitettu keskustelun herättäjäksi ja katsottavaksi yhdessä kaikkialla siellä, missä ihmiset kohtaavat. Elokuvan jälkeen pidettävään paneelikeskusteluun osallistuvat elokuvan ohjaaja Elina Hirvonen, Vihan pitkät jäljet -hankkeen johtaja, professori Marjo Kaartinen sekä tutkijat FT Reima Välimäki ja FT Tom Linkinen.

Vihan pitkät jäljet on Suomen Kulttuurirahaston rahoittama Argumenta-hanke, joka toteutetaan vuosina 2017–2018. Se on kaksi vuotta kestävä keskustelu vihapuheen, polemiikin ja vastakkainasettelun kulttuurisista juurista ja kielellisistä käytännöistä. Hanke lähestyy ajankohtaisia kysymyksiä vihan ja kaunan vaikutuksista yhteiskuntaan esimodernin tutkijoiden näkökulmasta. Euroopan historia on uskonsotia ja vähemmistöjen vainoa, mutta myös yhteiseloa, kanssakäymistä ja yrityksiä hillitä pahimpia vihanlietsojia.

– Järjestämme hankkeen puitteissa työpajoja ja muita tapahtumia, joissa kulttuurihistorian ja kielentutkimuksen tutkijat pohtivat muun muassa politiikantutkimuksen, sosiologian, oikeustieteen, oikeushammaslääketieteen ja uskontotieteen tutkijoiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa syitä vihapuheen ja vainon takana. Tarkoituksenamme on murtaa vääriä ja vahingollisia ennakkoluuloja sekä kehittää konkreettisia työkaluja niiden kohtaamiseen ja käsittelemiseen, professori Marjo Kaartinen kertoo.

Lisätietoja:
professori Marjo Kaartinen, p. 050 329 0270, mkaartin@utu.fi
argumenta-viha@utu.fi

Hankkeen verkkosivut löytyvät osoitteesta https://vihanpitkatjaljet.net

Luotu 27.03.2017 | Muokattu 27.03.2017