Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden sovellukset lisäävät tehokkuutta teollisuudessa ‒ ratkaisut esittelyssä 16.3.

09.03.2017

Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden teknologiaa ja sovelluksia teollisuuskäytössä esitellään yleisölle avoimessa Turun yliopiston MARIN2-projektin loppuseminaarissa 16.3.2017 klo 12.00‒14.30 SparkUpin tapahtuma-areenalla ElectroCityssä (Tykistökatu 4B, Turku). Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

​Turun yliopiston tiedote 9.3.2017

Turun yliopiston ja teollisuusyritysten MARIN2-yhteishankkeessa 2015‒2017 on tutkittu virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) soveltamista talo- ja infrarakentamisen sekä meriteollisuuden tarpeisiin. Hankkeen päätösseminaarissa kaikilla kiinnostuneilla on mahdollisuus tutustua hankkeen tuloksiin ja kokeilla sen puitteissa syntyneitä pilottisovelluksia. Osallistujat pääsevät kokeilemaan Hololens-, HTC Vive- ja Oculus Rift -laitteille toteutettuja pilottisovelluksia talotekniikkaan, infrarakentamiseen ja meriteollisuuteen.

‒ Virtuaalitodellisuuden avulla käyttäjä pääsee tutkimaan vaikkapa suunnitteluvaiheessa olevan sillan rakenteita ja mahdollisia rakentamiseen liittyviä haasteita. Lisätty todellisuus soveltuu esimerkiksi LVI-putkistoihin liittyvän tiedon visualisointiin, kuten seinien sisällä ja takana olevien rakenteiden näyttämiseen tai putkistoissa vallitsevien paineiden ja lämpötilojen reaaliaikaisen esittämiseen, kertoo erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopistosta.

Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden teknologioiden lisäksi projektissa on kehitetty menetelmiä suurten mallien yksinkertaistamiseksi ja pilkkomiseksi, jotta ne soveltuvat mobiililaitteilla käytettäviin sovelluksiin. Lisäksi on kehitetty menetelmiä AR/VR-sovelluksen liittämiseksi yrityksen tietokantoihin, joissa CAD-mallit ja muut halutut tiedot sijaitsevat. Projektissa on myös kerätty käyttäjien kokemusperäistä tietoa sovelluksista, josta pyritään analysoimaan teknologian käytettävyyttä ja kehityskohteita.

MARIN2 (Mobile Mixed Reality Applications for Professional Use) -projektin päärahoittaja on Tekes. Projektin yrityskumppaneina ovat Meyer Turku Oy, Destia Oy, Infrakit Oy, Integration House Oy, Granlund Oy, Lloyd’s Register EMEA, NextFour Oy ja Defour Oy. Lisäksi muina kumppaneina ovat BuildingSMART Finland, Turku Science Park Oy ja Koneteknologiakeskus Turku Oy.

erikoistutkija Teijo Lehtonen, MARIN2-hankkeen vastuullinen johtaja Turun yliopistossa, teijo.lehtonen@utu.fi, p. 044 440 0005

Luotu 09.03.2017 | Muokattu 09.03.2017