Virtual Smart City Startup -projekti käynnistää Turun yliopiston Intoa! Lean Business -ohjelman

07.09.2016

Teleste Oyj:n ja Turun kaupungin rahoittama Virtual Smart City Startup -yhteistyöprojekti on ensimmäinen avaus Turun yliopiston Intoa! Lean Business -ohjelmassa. Projektissa opiskelijat ja tutkijat kehittävät yhteistyökumppaneiden antaman haasteen mukaisesti sovelluksia, jotka lisäävät kaupungin viihtyisyyttä ja turvallisuutta.

​Turun yliopiston tiedote 7.9.2016

Intoa! Lean Business -ohjelman ensimmäinen projekti toteutetaan yhteistyössä Teleste Oyj:n ja Turun kaupungin kanssa. Virtual Smart City Startup -projekti on osa Telesten ja Turun kaupungin yhteistyötä, jossa ne kehittävät fiksuja ratkaisuja kaupunkiympäristöön tavoitteenaan kehittää kaupunkia älykkäämmäksi, turvallisemmaksi ja joustavammaksi. Teleste ja Turun kaupunki rahoittavat projektia.

Virtual Smart City Startup -projektissa tavoitteena on löytää sovelluksia, jotka lisäävät kaupungin viihtyisyyttä ja turvallisuutta, ja joiden pohjalta voi syntyä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Projektiin kootaan Turun yliopiston opiskelijoista noin kymmenen hengen poikkitieteellinen tiimi, jossa yhdistyy liiketoiminta-, juridinen, kaupunkitutkimuksellinen sekä käyttäytymis- ja sosiaalitieteellinen osaaminen. Valitulla tiimillä on käytettävissään tuote- ja liiketoiminnan kehittämiseen 10 000 euron budjetti sekä rahoittajien ja ulkopuolisten muodostama toimintaa sparraava hallitus.

‒ Teleste näkee Smart City Startup -projektissa ainutlaatuisen mahdollisuuden uusiin innovaatioihin. Turun yliopiston monitieteellisen osaamisen ja opiskelijoiden tarjoamien tuoreiden, teknologioista riippumattomien näkökulmien avulla voidaan löytää uusia ratkaisuja modernin kaupunkiympäristön haasteisiin, sanoo Telesten toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara.

‒ Turun kaupungin tavoitteena on lisätä alueen vetovoimaa, elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä myös yrittäjyyden, työllistymisen ja innovatiivisuuden näkökulmasta.  Koska Turun kaupunki voi omilla älykkäillä valinnoillaan ja tekemisellään useinkin synnyttää mahdollisuuksia uuteen ja uusiutuvaan elinkeinotoimintaan, joka luo alueelle hyvinvointia, on hyvinkin perusteltua olla mukana tässä yhteistyössä, sanoo Turun kaupungin kaupunkikehitysryhmän johtaja Pekka Sundman.

‒ Yrittäjyysyliopistona kehitämme tapoja siirtää tietoa yliopistosta yrityksiin. Turun yliopistolle Intoa! Lean Business -ohjelma on aivan uudenlainen avaus, jonka tavoitteena on tiivistää yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä sekä vahvistaa yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä toimintatapaa opiskelijoiden ja henkilökunnan keskuudessa, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Intoa! Lean Business -ohjelma etsii yhteistyöyrityksiä

Ohjelmassa yrityskumppani antaa liiketoimintansa tulevaisuuden näkymiin liittyvän haasteen yliopiston opiskelijoista ja tutkijoista koostuvan monitieteisen tiimin ratkaistavaksi. Projektit kestävät arviolta puolesta vuodesta vuoteen, minkä jälkeen projektin jatkomahdollisuudet arvioidaan. Lopputuloksena syntyvän ratkaisun yrityskumppani ottaa osaksi omaa liiketoimintaansa, jatkaa sen rahoittamista projektina tai tiimi itse voi jatkaa ratkaisun kehittelyä itsenäisenä startup-yrityksenä.

Nyt alkavaan projektiin haetaan tällä hetkellä opiskelijoita tiimiin. Kun tiimi aloittaa työnsä, se toimii kuin startup-yritys: tunnistaa uuden liiketoimintamahdollisuuden ja siihen sopivan liiketoimintamallin ja kehittää ratkaisun ohjelman aikana. Tiimi soveltaa ketteriä tuote- ja liiketoimintakehitysmenetelmiä.

‒ Etsimme jatkuvasti uusia yhteistyöyrityksiä, ja seuraavat ohjelman puitteissa toteutettavat projektit tullaankin julkistamaan vielä tämän syksyn aikana, sanoo ohjelman koordinaattori, yrittäjyysasiamies Mikko Pohjola.

Lisätietoja:
yrittäjyysasiamies Mikko Pohjola, p. 041 437 2044, mikko.pohjola@utu.fi