Virushoidot ovat alkamassa myös Suomessa

14.03.2016

Kansalliset virologipäivät järjestetään Turussa hotelli Radisson Blu Marina Palacessa 17.–18.3.2016. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan luentoja ja haastattelemaan asiantuntijoita.

​Turun yliopiston tiedote 15.3.2016

Perinteikkäille virologipäiville saapuu noin 120 asiantuntijaa yliopistojen, tutkimuslaitosten (mm. EVIRA, THL, Puolustusvoimat) ja sairaaloiden viruslaboratorioista sekä virustauteja hoitavia lääkäreitä ja hoitajia. Tapahtumaan sisältyy myös alan yritysten näyttely.

Kahden päivän kokousohjelmassa käsitellään muun muassa uusia, uhkaavia virusinfektioita sekä virustautien diagnostiikkaa, hoitoa ja ehkäisyä. Alan huippuasiantuntijoiden johdolla kuullaan katsaukset esimerkiksi Zika-viruksen ja Ebola-viruksen aiheuttamista epidemioista ja lintuinfluenssan tämänhetkisestä tilanteesta.

Ohjelmassa kuullaan myös esityksiä virusten hyötykäytöstä syöpälääkkeinä. Aihe on hyvin ajankohtainen: ensimmäinen syövän virusvälitteinen hoito on saanut myyntiluvan Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Näin ollen virushoidot ovat alkamassa myös Suomessa.

Tapahtuman järjestää Turun yliopiston virusopin oppiaine. Tapahtuman yhteydessä Virustautien Tutkimussäätiö jakaa Vuoden Nuori Virologi 2016 -palkinnon lupaavalle nuorelle virustutkijalle.

Luotu 14.03.2016 | Muokattu 27.08.2021