Voiko Venäjää ymmärtää? – Avoimen yliopiston yleisöluentosarjassa ajankohtainen avaus 9.9.

04.09.2014

​Turun yliopiston tiedote 4.9.2014

Venäjään suhtaudutaan usein jotenkin niin erityisenä, että sitä ei kannata edes yrittää ymmärtää. Turun yliopiston vararehtorin ja venäjän kielen ja kulttuurin professori Riitta Pyykön luennolla selviää, että monet nykypäivän ilmiöt ja asenteet ovat kuitenkin pitkän jatkumon tulosta.

Pyykkö tarkastelee nykypäivän Venäjää sen historian ja kulttuurin kautta: miten Venäjä on päätynyt sellaiseksi kuin se nykyään on? Erityisesti tarkastelun kohteena on vallan ja kansan suhde. Luento pidetään tiistaina 9.9. klo 18.00–19.30 PharmaCityn auditoriossa (1. krs), osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 4.

Jatkossa kaikille avoimia luentoja eri teemoista kahden viikon välein

Pyykön luento avaa samalla Turun yliopiston avoimen yliopiston yleisöluentosarjojen jatkumon, joiden tarkoituksena on avata suurelle yleisölle Turun yliopistossa tehtävää ajankohtaista tutkimusta.

– Luentojen aiheet haastavat ajattelemaan asioita moniulotteisesti ja kriittisesti sekä toivottavasti innostavat opiskelemaan kaikille avoimia yliopisto-opintoja.  Teemaltaan vaihtuvia yleisöluentosarjoja tullaan jatkossa järjestämään lukukausittain, avoimen yliopiston osastonjohtaja Mervi Varja sanoo.

Syksyn 2014 yleisöluentojen teemana on "Niin lähellä – niin kaukana". Luennot tarkastelevat läheisyyden ja etäisyyden problematiikkaa eri tieteenalojen näkökulmista. Seitsemän Turun yliopiston tutkijan luennon aiheet liikkuvat suomalaisen iskelmän ja kaukokaipuun kulttuurihistoriasta aina naapuruuden sosiaalisen etäisyyden hallintaan.

Luotu 04.09.2014 | Muokattu 26.07.2021