Voimakkaan allergeenista tuoksukin siitepölyä kantautui Suomeen syyskuun alkupuolella

20.09.2018

Turun yliopiston aerobiologian yksikkö on havainnut syyskuun alkupuolella ilmassa ennätyksellisen paljon kaukokulkeutunutta tuoksukin siitepölyä. Tuoksukki on pujolle sukua oleva, voimakkaasti allergeeninen kasvi. Sen siitepöly saattaa aiheuttaa oireita pujoallergikoille.

​Turun yliopiston tiedote 20.9.2018

Kaukokulkeutunut siitepöly on peräisin Keski-Euroopasta. Runsaimmin tuoksukkia esiintyy Ranskassa, Itävallassa, Unkarissa ja Kroatiassa, missä sen leviämistä pyritään rajoittamaan.

– Pahimpana suvun lajeista pidetään marunatuoksukkia, jota on tavattu satunnaisena myös Suomessa. Suomen lyhyt kasvukausi ei riitä lisääntymiseen, mutta lämpiminä syksyinä tuoksukki saattaa ehtiä tuottamaan siitepölyä, kertoo aerobiologian yksikön johtaja Annika Saarto.

Todetut tuoksukin siitepölypitoisuudet ovat vaihdelleet vähäisistä jopa runsaisiin, ja kaukokulkeumia on ollut lähes koko maassa. Viimeksi tuoksukin kaukokulkeutunutta siitepölyä esiintyi Suomessa tässä mittakaavassa vuonna 2011.

Tuoksukin kukinta Euroopassa jatkuu lokakuulle, joten Suomeen voi tulla vielä lisää siitepölyn kaukokulkeumia.

Annika Saarto, p. 050 344 5531, annika.saarto(a)utu.fi

Luotu 20.09.2018 | Muokattu 20.09.2018