Vuoden humanistitohtoriksi Katve-Kaisa Kontturi

29.04.2013

Turun yliopiston tiedote

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta valitsee vuosittain tiedekunnasta väitelleiden keskuudesta vuoden humanistitohtorin. Vuoden 2012 humanistitohtoriksi valittiin Katve-Kaisa Kontturi, jonka taidehistorian alan väitöskirjatutkimus keskittyy taiteen tekemisen ja kokemisen prosesseihin.

Väitöskirjassaan Following the Flows of Process: A New Materialist Account of Contemporary Art (Virtoja seuraten. Uusmaterialistinen tutkimus nykytaiteesta) Katve-Kaisa Kontturi esittää, ettei pelkkien merkitysten tutkiminen ole riittävää vaan taideteosta on tutkittava monipuolisesti prosessina. Kontturi sai väitöskirjastaan arvosanan laudatur.

Vuoden humanistitohtorin valinnan tehnyt emeritusprofessori Kalervo Hovi kiinnittää perusteluissaan huomiota ranskalaisten metodologisten ajattelijoiden panokseen useiden viime vuoden ansiokkaiden väitöskirjojen taustalla. Katve-Kaisa Kontturin ytimekäs väitöskirja ammentaa mm. Gilles Deleuze’n ja Félix Guattarin nimenomaan kuvataiteisiin ja musiikkiin liittyvistä filosofisista pohdinnoista.

Vuoden humanistimaisterit valittiin ensimmäistä kertaa

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta on päättänyt muistaa kunniamaininnalla myös vuoden 2012 aikana valmistuneita, opintonsa ansioituneesti suorittaneita maistereita. Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen vuoden 2012 humanistimaisteriksi valittiin Suomen historiasta maisteriopintonsa ripeästi ja kauttaaltaan erinomaisin arvosanoin suorittanut Matti Mieskonen.

Mieskosen pro gradu -tutkielmaa Toinen tulenkantajuus. Tulenkantajien kulttuuriliikkeen aatteellinen ja käsitteellinen muutos 1929–1939 luonnehditaan perusteluissa poikkeuksellisen korkeatasoiseksi tutkielmaksi, joka selvästi muuttaa ja tarkentaa historiantutkimuksen lähtökohdista tulenkantajien kulttuuriliikkeestä vallitsevaa kuvaa.

Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen vuoden 2012 humanistimaisteriksi valittiin pohjoismaisista kielistä valmistunut Kirsi Aantaa. Hänen ansiokas pro gradu -työnsä käsittelee Suomessa ja Ruotsissa kirjoitettujen epikriisien luettavuutta, ja se liittyy Informaatio- ja kieliteknologiaa terveystiedon ja  kommunikaation tueksi (IKITIK) -konsortiossa tehtävään poikkitieteelliseen tutkimukseen. Sekä Mieskonen että Aantaa saivat pro gradu -tutkielmistaan arvosanan laudatur.

Eurajoen ympäristöongelmiin puuttuminen vuoden humanistiteoksi

Vuoden humanistiteko -kunniamaininnan sai Eurajoki-ryhmän käynnistämä kansalaistoiminta Eurajoen pelastamiseksi. Humanistiteon valinnalla tuodaan vuosittain julkisuuteen sellainen henkilö, yhteisö tai toimenpide, joka edistää humanistisia arvoja ja toimintatapaa. Vuoden humanistiteko valitaan yleisöäänestyksellä yleisön tekemien ehdotusten perustella.

Pyhäjärvestä Selkämereen Eurajoen kunnan edustalla laskeva Eurajoki on ollut vuonna 2012 otsikoissa huonon tilansa ja jatkuvien ympäristöongelmien vuoksi. Eurajoki on ollut muun muassa käyttökiellossa viime vuosien aikana lähinnä ulosteperäisten bakteerien korkean pitoisuuden vuoksi.

Elokuussa 2012 perustettiin Eurajoki-työryhmä auttamaan kansalaisia ympäristölupaan liittyvien muistutusten ja mielipiteiden jättämisessä. Samalla käynnistettiin laaja mediatiedotus aiheesta. Kansalaiset jokivarressa ovat löytäneet toisensa, oppineet toimimaan yhdessä sekä epävirallisissa verkostoissa että hallintomenettelyjen yhteydessä ja uskaltavat tulla esiin niin mediassa kuin muuallakin. Tämän on mahdollistanut sosiaalisen median avulla toteutettu tavallisten ihmisten aktiivinen kansalaistoiminta.

Vuoden humanistitohtori, humanistiteko ja humanistimaisterit julkistettiin humanististen tiedekunnan järjestämässä "Mitä meille kuuluu?" -tilaisuudessa 29.4.2013.

Luotu 29.04.2013 | Muokattu 12.11.2020